Ända sedan fröet till LLT såddes år 1923 har samhällsnyttan varit i fokus. Genom kollektivtrafiken blev Luleå mer tillgängligt för fler människor, något som är lika viktigt idag – 100 år senare.
– Att göra nytta för samhället och bidra till hållbarhet finns i vårt DNA. Det har vi med oss i ryggraden från vår historia och det tar vi med oss in i framtiden, säger vd:n Jonas Vinblad von Walter och fortsätter:
– LLT är ett viktigt blodomlopp för Luleå och det är bra att vi finns, många har inget alternativ.
Mycket har hänt under ett sekel. Allt började med en ombyggd lastbil med plats för åtta personer. Idag transporterar LLT en vanlig vinterdag 25 000 Luleåbor i moderna bussar med drivmedel som el och biogas. Bakom utvecklingen ligger strategiska satsningar, engagerade medarbetare och ett bra stöd från kommunen, menar Jonas Vinblad von Walter.
– Att kommunen behållit lokaltrafiken i egen regi är en viktig del i LLT:s framgång. Nu vill andra kommuner lära av oss. Det är roligt att sprida vårt budskap, säger han och fortsätter:
– Jag är stolt över LLT:s historia och mina föregångare. LLT har gjort bra saker i Luleå under 100 år och det är engagerade medarbetare som gjort att vi kunnat finnas så länge.
De senaste 20 åren har LLT gjort om linjenätet, sett över tidtabeller, utvecklat nya linjer och implementerat nya tekniska lösningar för att skapa en bra kollektivtrafik med kunden i fokus.
– Kunden är det viktigaste vi har. Sedan år 2003 har vi legat på topp tre i den nationella nöjd-kund-undersökningen, berättar Jonas.
Pandemin medförde en nedgång för LLT men de har återhämtat sig väl och siktet framåt är lika tydligt som självklart för bolaget – en omställning för en bättre miljö, med målet att vara helt utsläppsfria år 2040.
– En kärnfråga och en förutsättning för utvecklingen är en ny depå. Vi har gamla byggnader, är begränsade i volym och behöver en depå där vi kan ta hand om biogas, säger Jonas och tillägger att kommunen påbörjat en utredning om detta.
Resan mot den fossilfria kollektivtrafiken är noga planerad och den började på allvar 2022 då bolaget investerade i 16 biogasbussar. Ambitionen är att år 2026 ha 40 biogasbussar i drift. År 2030 ska resterade LLT-fordon ha ställts om till el. Steget efter kan vara vätgas eller en bussflotta driven enbart på el.
– År 2030 har vi nått 100 procent fossilfri drift. Sedan ökar kraven där förbränningsmotorer ska fasas ut och 2040 ska vi vara helt utsläppsfria. I nuläget pågår utredningar kring vätgas och vilken lösning som är bäst för Luleå kommun som helhet.
Jonas Vinblad von Walter ser ljust på LLT:s framtid. Han lyfter vikten av att våga satsa, att tro på etableringarna och ett växande Luleå.
LLT fyller nu 100 år – var är ni om ytterligare 100 år?
– Då förflyttar vi oss säkert virtuellt, skrattar Jonas och fortsätter:
– Ser vi i ett närmare perspektiv så kommer nog mycket att förändras. Mer helhetslösningar med buss, cyklar och poolbilar. On demand-trafik med abonnemang för kunder. Bussarna kommer att bli annorlunda, kanske självkörande. Om vi ska hänga med i utvecklingen behöver vi vara öppna för detta.