LLT: “Vi väljer att inte höja priset”

Årligen sker över fem miljoner resor med LLT och resenärerna har flera nyheter framför sig - men nya biljettpriser är inte en av dem. Luleås lokaltrafik kör vidare med samma priser.

Bussarna tillhörande LLT åker varje år en sträcka som motsvarar 80 varv runt jorden.

Bussarna tillhörande LLT åker varje år en sträcka som motsvarar 80 varv runt jorden.

Foto: Daniel Holmgren

Native2022-09-06 08:35
Detta är ett annonssamarbete.

Senaste åren har många förändrat sina resvanor med anledning av pandemin. Många har arbetat hemifrån och studerat på distans. Nu har hela samhället öppnats upp och människor möts igen.

– Vi väljer att inte höja priset på biljetterna och det känns riktigt bra! Det här är första normala hösten sedan pandemin, vi vill välkomna alla resenärer tillbaka och att de ska känna igen sig nu när de återvänder, berättar Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef på LLT.

Under början av pandemin halverades nästan antalet resenärer med kollektivtrafiken i Luleå. Men det påverkade inte antalet avgångar för LLT som fortsatte att köra med full kapacitet.

– LLT har ett samhällsansvar och människor måste kunna ta sig fram, under pandemin reste de som verkligen behövde med oss. Nu hoppas vi att alla andra hittar tillbaka, säger Anna Kowal Lindbäck.

undefined
"Vi vill välkomna alla resenärer tillbaka", säger Anna Kowal Lindbäck.

En vanlig vinterdag sker cirka 25 000 resor med LLT och årligen åker deras bussar en sträcka som motsvarar 80 varv runt jorden.

– Bussen ska vara en naturlig del av att transportera sig och den är viktig i skapandet av framtidens stad, säger Anna Kowal Lindbäck.

Kollektivtrafiken växer tillsammans med Luleå och utvecklas ständigt efter nya behov som uppstår, exempelvis när nya bostadsområden växer fram.

– Hela Norrbotten ska växa och målet är att Luleå ska bli 100 000 invånare, i detta är kollektivtrafiken en extremt viktig tillväxtfaktor. Det kommer att flytta hit människor utan körkort som är vana att transportera sig med tunnelbana och bussar, säger Anna Kowal Lindbäck och fortsätter:

– Kollektivtrafik förväntas finnas och behövs för att ett samhälle ska växa.

Just nu utvecklar LLT tillsammans med de fyra nordligaste länens kollektivtrafikbolag och Skellefteåbuss ett nytt biljettsystem som gör att resenärer kommer kunna åka med samma biljett mellan flera län.

– Bussresande ska vara enkelt. Grundtanken är att samma biljett ska kunna ta resenären från till exempel Hertsön till Umeå, berättar Anna Kowal Lindbäck om det nya systemet som ska lanseras under 2023.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NSD.