Hospitality Ă€r det engelska uttrycket för gĂ€stfrihet och Ă€r ett begrepp som anvĂ€nds i hotell- och besöksnĂ€ringen. Efter 13 Ă„r i hotellbranschen Ă€r det sĂ„ tydligt att Anders Skönby har det i sig. Glatt hĂ€lsar han pĂ„ alla han möter â sĂ„vĂ€l besökare som anstĂ€llda â nĂ€r han kliver in genom dörren pĂ„ Bilinorr i LuleĂ„ som fram till nyligen hette Burlin Motor.
â Vi ska se om det finns nĂ„got ledigt rum som vi kan lĂ„na. Det Ă€r ju trots allt sportlov sĂ„ jag rĂ€knar kallt med att nĂ„gon sĂ€ljare Ă€r ledig, sĂ€ger Anders Skönby och ser sig om i bilhallen.
Han Àr ny pÄ jobbet. Det har bara gÄtt tre mÄnader sedan han tilltrÀdde som vd i bolaget som vid Ärsskiftet bytte form dÄ sex bilhandlare lÀngs Norrlandskusten gick samman i ett nytt gemensamt bolag; Bilinorr. Nu ska alla anlÀggningarna frÄn GÀvle till LuleÄ samlas under nya skyltar. Men trots det nya Àr det viktigt att behÄlla det som Àr vÀlfungerande och bra understryker Skönby.
â Vi har bra produkter frĂ„n Toyota, bilhallar som hĂ„ller hög nivĂ„ och fantastisk personal â det ska vi inte peta pĂ„. Min tanke Ă€r att förvalta och förĂ€dla snarare Ă€n att förĂ€ndra utan att för den delen tappa riktningen mot att fortsĂ€tta vara en modern bilhandlare, sĂ€ger han, styr stegen mot ett tomt kontor och fortsĂ€tter samtidigt;
â Det gĂ„r hand i hand med begreppet Kaizen som Ă€r rĂ„dande inom hela Toyota-industrin och som Ă€r ett förhĂ„llningssĂ€tt som handlar om att genom smĂ„ modifieringar befinna sig i stĂ€ndig förbĂ€ttring.
Han ler, blinkar till och sÀger:
â Den fick jag in bra, va?!
Nytt men ÀndÄ bekant; hÀr hittar du Billinorrs nya hemsida.
Kontoret tÀnds upp, kaffekoppen Àr pÄfylld och Anders Skönby gungar sakta i kontorsstolen. I och med flytten över till Bilinorr gick han frÄn att ha varit regionchef pÄ en stor hotellkedja med anlÀggningar frÄn Sundsvall till Kiruna till att troligen tillbringa nÄgot fÀrre mil i bilen. Men ambitionen att fortfarande finnas ute i verksamheten sÄ ofta han kan finns kvar.
â Jag tror att det Ă€r viktigt för att verkligen förstĂ„ en verksamhet. Sen har varje enhet en platschef som ser till att den dagliga verksamheten fungerar. Jag ska, tillsammans med platscheferna, bara vara ett verktyg som möjliggör att den lokala personalen har bĂ€sta tĂ€nkbara förutsĂ€ttningar för att lyckas. Det Ă€r hĂ€r â ute pĂ„ anlĂ€ggningarna som affĂ€rerna görs â och dĂ„ Ă€r det hĂ€r krutet ska lĂ€ggas. Den lokala förankringen kan aldrig underskattas, sĂ€ger han.
Gemensamt för alla anlÀggningarna Àr att de historiskt haft lÄg personalomsÀttning.
â Det Ă€r nĂ„got vi ska vara stolta över och som vi ska fortsĂ€tta att strĂ€va efter att vara. Om vi har anstĂ€llda som trivs och mĂ„r bra Ă€r det stor chans att det kommer att synas ut mot kund. Och nöjda kunder Ă€r det vi lever pĂ„, sĂ€ger han.
Inom kort fÄr han möjlighet att trÀffa nÄgra av dem. Namnbytet ska firas pÄ alla anlÀggningarna och det görs naturligtvis med deras kunder. PÄ lördag 19/3 kommer det dukas upp tÄrta pÄ alla Bilinorrs anlÀggningar frÄn GÀvle till LuleÄ.
â Jag Ă€r dĂ„lig pĂ„ tĂ„rta och sötsaker. Men det Ă€r bra â dĂ„ blir det mer över Ă„t andra.
HÀr hittar du kontaktinformation till Bilinorrs alla anlÀggningar.