Annonssamarbete med Toyota

”Jag kan lita på bilen fullt ut”

Bilar i trafik istället för på verkstaden är a och o för Luleå Taxi. Majoriteten av deras bilpark består av Toyota, vilket sparar både tid och pengar åt bolaget. ”Jag vet att jag kan lita på bilen fullt ut”, säger Carl Persson, Luleå Taxi.

Majoriteten av Luleå Taxis bilar består av Toyota Corollas elhybrid. ”De har låg service och högt andrahandsvärde, de är billiga i inköp, det är lätt att komma in på verkstaden och de är väldigt driftsäkra”, säger Niklas Karlsson, Luleå Taxi.

Majoriteten av Luleå Taxis bilar består av Toyota Corollas elhybrid. ”De har låg service och högt andrahandsvärde, de är billiga i inköp, det är lätt att komma in på verkstaden och de är väldigt driftsäkra”, säger Niklas Karlsson, Luleå Taxi.

Foto:

Native2020-05-27 17:13
Detta är ett annonssamarbete.

Skärpta miljökrav för kommunens färdtjänst och skolskjuts gjorde att Luleå Taxi behövde tänka nytt. Valet föll på Toyota Corollas elhybrid, en bil som uppfyller alla miljökraven.
– Elhybrid är något som kommer mer och mer, det här är definitivt ett steg mot framtiden, säger Carl Persson.

Han har jobbat i branschen i 20 år och är styrelseledamot för Luleå Taxi och PDX i Luleå, som erbjuder färdtjänst och sjukresor. I dag är 35 av taxibolagets 56 bilar av märket Toyota – och desto fler blir det.
– Driftsäkerheten på Toyota är i en klass för sig. På min förra Auris var det i stort sett bara bytt någon lampa, trots att den rullat 30 000 mil som taxi. Det är det vi tjänar pengar på, att ha bilarna ute i trafik istället för att de ska stå på verkstaden, säger Carl Persson.

Vad betyder det att bilen fungerar?
– Det betyder fruktansvärt mycket för ekonomin. Om jag ställer bilen på verkstaden en hel dag, så får jag dels en faktura för reservdelar och arbete, men sen har jag också förlorad inkomst. Det blir dubbla kostnader.

undefined
”Rent maskinellt håller Toyota fantastiskt bra. Sen har de låga drifts- och servicekostnader och tar förhållandevis lite bränsle. Det är en bra driftsäkerhet och tillförlitlighet”, säger Joacim Flodmark på Burlins motor (mitten). Till vänster Carl Persson och till höger Niklas Karlsson, Luleå Taxi.

Kollegan Niklas Karlsson instämmer, han är själv åkare och styrelseordförande i Luleå Taxi och PDX, och har jobbat drygt 17 år i branschen.

– Jag har i princip provat alla bilar, men överlag har det funkat bäst med Toyota. Det funkar även bra att få tid för service. Vissa verkstäder kan du få vänta en månad på tid, och det går inte om du har taxi. På Toyota får du nästan komma in direkt, säger han.

De är båda överens om att Toyota Corolla svarar upp mot alla krav de har på en taxi.
– Den är bekväm, man kan köra långa sträckor, sitta en hel dag i den utan att känna sig trött i ryggen. Den är rymlig, det är bra insteg i den, säger Carl Persson och fortsätter:
– Sen är bränsleekonomin bra, den drar inte mycket bränsle. Om jag jämför med sista dieseltaxin jag hade så är Toyotan uppemot 3,5 deciliter snålare per mil. Så det är bra pengar att tjäna där, eller rättare sagt minskade utgifter.

Hur mycket pengar skulle du säga att det handlar om?
– Om jag jämför dieseltaxin med min Toyota Auris, så bekostade bränslebesparingen i princip hela bilen. Så vi snackar om ett par hundratusen totalt. Utöver det blev det också minskade servicekostnader, säger Carl Persson.

– När jag bytte mina tio bilar till Toyota så minskade servicekostnaderna med hundratusen kronor det året. Det bli en tusenlapp per månad och bil, säger Niklas Karlsson.

Det handlar om viktiga tusenlappar för bolaget.

– Vi kan inte plocka hur mycket pengar som helst av kunderna, utan vi måste skära på utgifterna så långt det går. Det är enda sättet för oss att få en långsiktig lönsamhet. Det är ganska enkelt att spara pengar på det sättet, säger Carl Persson.

Vilken betydelse har det för verksamheten?
– Väldigt stor betydelse. Framförallt just den här tillförlitligheten. När jag startar bilen på morgonen behöver jag aldrig fundera på om den kommer hålla passet ut. Jag vet att jag kan lita på bilen fullt ut.

undefined
I dag är 35 av Luleå Taxis 56 bilar av märket Toyota – och desto fler blir det.

Joacim Flodmark är säljare på Burlin motor, som är återförsäljare av Toyota.

– Den stora fördelen är att det är ofantligt få fel på bilen. När man ska ha en bil i taxiverksamhet så vill man inte stå på verkstaden. Det är så pass pressat i taxivärlden i dag så man har inte råd att ha den på verkstaden. Alla maskiner har fel och brister, men Toyotabilarna har färre än genomsnittet, säger han.

Detta är en native-annons som är köpt av ett företag.

"Driftsäkerheten på Toyota är i en klass för sig", säger Carl Persson, Luleå Taxi.
"Driftsäkerheten på Toyota är i en klass för sig", säger Carl Persson, Luleå Taxi.
Burlin motor

Burlin Motor säljer varje år cirka 1000 nya personbilar, 60 lastbilar och 1200 begagnade bilar. Vi har normalt cirka 150-200 begagnade bilar i lager i våra anläggningar i Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå.

Vill du provköra en elhybrid? Hör gärna av dig till Burlin Motor i Luleå på 0920-789 50 eller besök www.burlinmotor.nu.

Karta: Burlin Motor AB Luleå
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NSD.