Annonssamarbete med Luleå Lokaltrafik

Barnen om framtiden: ”Bussarna kommer att flyga”

En flygande farkost med robotben eller en husbuss med kök och tv-rum – så ser barnen på framtidens bussar. Vad säger Jonas Johansson, chef för innovation och utveckling på LLT, om saken och vad tror han om framtidens kollektivtrafik?

Från vänster i bild: Nova Olsson, Theodor Dawson, Noomi Norrbin och Ted Löfgren från Burströmska förskolan. De fick besöka LLT som en vinst i en teckningstävling där barn fick rita framtidens bussar.

Från vänster i bild: Nova Olsson, Theodor Dawson, Noomi Norrbin och Ted Löfgren från Burströmska förskolan. De fick besöka LLT som en vinst i en teckningstävling där barn fick rita framtidens bussar.

Foto: Content Studio

Native2023-11-09 05:00
Detta är ett annonssamarbete.

Det är den 19 oktober 2023 och Burströmska förskolan intar LLT:s huvudkontor. Besöket är en vinst i en tävling där barn fått rita framtidens bussar. Den vinnande teckningen ritades av Noomi Norrbin, 5 år, som fick dela vinsten med sina 22 förskolekompisar.

Under besöket är frågorna många och engagemanget stort. Någon konstaterar att den är lika hög som ett bussdäck och när regnbågsbussen uppenbarar sig utbryter glada tillrop. Under en tur med en ny dragspelsbuss drar ”Hjulen på bussen” igång, lika spontant som självklart. Innan det är dags för barnen att återvända till förskolan samlas fem av dem för att prata om framtidens bussar. Vad tror barnen – och vad säger LLT:s chef för innovation och utveckling Jonas Johansson om saken?

undefined
I LLT:s tävling där barn fick rita framtidens bussar lottades femåriga Noomi Norrbins teckning fram som vinnare. Hon tror att bussarna i framtiden kommer att vara som husbussar med bekvämligheter som säng, kök och tv.

”Jag tror att bussarna kommer vara som husbussar, med kök, säng och tv”, Noomi Norrbin, 5 år.

– Det är roligt att barnen efterfrågar bekvämligheter, forskning visar att det är viktigt. Plastsäten hade varit enkla att rengöra men inte särskilt bekväma så det kan vi inte ha, det måste vara en balans mellan funktion och bekvämlighet. Vi behöver också tänka på hur länge våra kunder sitter i bussen. I stadstrafik hinner du kanske inte laga mat, men att värma en fryspizza hade varit härligt, säger Jonas Johansson.

”Bussarna kommer att flyga, de kommer ha vingar och robotben att landa med”, Ted Löfgren, 5 år.

– Undersökningar visar att om en buss ser snabb ut så reser fler, om man bygger igen hjulhusen och bussen är slank och fin – så Ted är något på spåren här. Restid är en viktig del för att man ska välja buss. Tekniken att ha svävande bussar ser jag inte ännu men vi jobbar med restiden på andra sätt, säger Jonas Johansson och fortsätter:

– Vi har börjat med speciella körfält för bussar, vid Lulsundet och Ormberget finns kortare sträckor. I framtiden vill vi ha längre bussfiler för att prioritera bussåkare. Självkörande bussar är en del av framtiden. Det finns idag i Barkaby i Järfälla kommun och inom tio år tror jag att vi har självkörande bussar på test någonstans i Luleå.

undefined
Jonas Johansson, chef för innovation och utveckling på LLT, tycker att barnen har fantastiska funderingar om framtidens bussar. Hans förhoppning inför framtiden är att kollektivtrafiken är prioriterad och han tror att vi kommer att se mer helhetslösningar med tåg, buss och taxi.

”I framtiden kommer bussarna vara rosa”, Nova Olsson, 5 år.

– Färger har betydelse så kommentaren är klockren. Vi blir lugna av blått, gröna färger ger kopplingar till miljö. Rosa är fantastiskt om vi vill visa att vi är mer jämställda kanske.

”Bussarna kommer ha filmprojektor”, Theodor Dawson, 5 år.

– Härlig tanke! Något som numera är standard i våra bussar är laddare för mobiltelefon så den som vill kanske kan titta på något i mobilen under färden.

”Bussarna kommer att tankas med lövens saft”, Cornelia Andersson, 4 år.

– Till viss del används det idag, men lite mer än lövet. Biodrivmedel kommer från växtriket. Vi har precis köpt in 16 biogasbussar som är ute och snurrar. År 2030 ska vi ha nått fossilfri drift och vi byter ut bussar allt eftersom. Fram till 2028 är det biogasbussar, efter det börjar elektrifieringen med elbussar. Efter 2030 blir det el eller vätgas beroende på vad som blir bäst för en stad, det utreder vi nu.

Läs mer om LLT:s resa mot fossilfri drift.

undefined
Det bästa med att åka buss är att få plinga på stoppknappen och helst åka längst bak i bussen, menar barnen.

När Jonas Johansson själv får sia om framtiden för kollektivtrafiken tror han på samordnade transporter och på att våga för att nå utveckling.

– Jag vill att vi ska prata kollektivt resande först. På Hertsöheden i Luleå planerar man för att det ska gå snabbt att gå och cykla, långsammare med buss och långsammast med bil – det är en framtidsgrej. Jag tror på att samordna transporter, se mer på helheten med tåg, buss och taxi för att hitta de bästa lösningarna för människorna. Vi slåss för våra egna transportsätt men vill alla hjälpa folk att flytta sig från a till b, säger Jonas Johansson och fortsätter:

– Sen måste vi våga testa oss fram – vågar ingen prova kommer vi aldrig att lyckas med utveckling och innovation.

Luleå Lokaltrafik

Sedan starten 1923 har LLT:s uppdrag varit oförändrat - att göra Luleå till en bättre stad att leva och verka i. LLT är ett viktigt instrument för att tillhandahålla en god kollektivtrafik för Luleås invånare och besökare. Trafiken ska vara ett konkurrensmässigt, hållbart, modernt och enkelt transportalternativ för resor mellan bostadsområden, affärsområden, skolor/arbetsplatser och fritidsaktiviteter. 

Läs mer om LLT här.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NSD.