Det var dags att välja en ståndpunkt och göra en förändring – i höstas valde därför Mikael att ta steget och investera i en elbil.
– Jag har kollat på olika elbilsmodeller en längre tid men det var de stigande bränslepriserna som var främsta anledningen till att jag till slut valde elbil. Jag sålde min dåvarande fossildrivna bil och köpte en begagnad elbil som jag verkligen trivs med, berättar Mikael.
Mikael bor i Pajala och arbetar som skolledare på Norrbottens första och äldsta friskola, Kangos Kultur och Ekologiskola. Skolan ligger sextiofem kilometer från Mikaels hem, vilket resulterar i en daglig pendling på minst tretton mil.
– Jag började på Kangos hösten 2021 och skaffade min elbil efter en månads pendling. Jag har kört cirka 3000 mil sedan i september och det har kostat 10 kronor per mil inklusive räntor och försäkring. Laddningen hemma kostar mig ungefär 900 kronor per månad. Om jag fortsatt att köra min fossildrivna bil hade jag haft en bränslekostnad på 5000 kronor. Det känns bra att det inte enbart är en investering för egen del utan även för miljön, säger Mikael och fortsätter:
– Att köra elbil ger en helt annan körupplevelse. Det känns bättre och säkrare. Du kan inte sträckköra i timmar som med fossila bilar, utan du stannar och laddar upp elbilen och dig själv med pauser. Jag tror och hoppas att fler laddstationer dyker upp i och runt om Norrbotten, det behövs. I vardagen kan man ladda hemma och på jobbet, det är resorna utöver de som kräver mer planering.
Något som Mikael tror att många missar är att andrahandsvärdet på en elbil beter sig på ett helt annat sätt än en fossilbil.
– En fossilbil tappar kanske 30-50 procent inom bara några år medan en elbil behåller ett högt andrahandsvärde. De har en plattare värdeminskningskurva.
När det gäller hur framtidens trafik kommer att se ut spår Mikael att allt fler kommer välja fossilfria alternativ.
– Jag tror absolut att elbilar kommer att dominera, men om man tittar på vad bilarna kostar just nu så tror jag även att det kommer att bli en klassfråga om man har råd att överhuvudtaget ha en bil oavsett om den är fossildriven eller eldriven.
Han fortsätter:
– Allt fler är nyfikna på elbilar och de skeptiskt inställda blir allt färre. En stor andel av de nya bilarna som just nu säljs är elbilar. De som testar en elbil väljer nog sedan att gå över till det. Man ser att det är ett bra alternativ både miljömässigt och ekonomiskt. För mig finns det ingen väg tillbaka till fossilt.
Representanter
Christina Snell Lumio
Övertorneå, 3:e namn på Vänsterpartiets regionlista
Det är sant det som Mikael Kemi säger – vägen vi måste gå är fossilfri – för klimatet och för människans överlevnad. Den viktiga frågan är hur? Det räcker inte att bara byta fossilbil till elbil. Vi behöver hitta andra sätt att transportera oss på – och de måste vara enkla att förstå och använda.
Pandemin visade att förändring är möjlig och förändring kan gå fort, om bara viljan finns. Att arbeta hemifrån för de som kan kommer att vara nödvändigt. Och de som är tvungna att resa måste ha andra alternativ än bilen. Därför är gratis och utbyggd kollektivtrafik – tåg och buss – nödvändig och viktig!
Birger Lahti
Pajala, 1:a namn på Vänsterpartiets riksdagslista
Mycket bra beskrivning på hur omställningen fungerar för Mikael Kemi. Det är ju nästan optimalt med en sådan pendling att kunna gå över till elbil. Det som skulle påskynda att fler köper en elbil är att infrastrukturen liknar det som finns för fossila bränslen. Jag tänker på de som inte alltid vet exakt vilka resor som behöver göras.
Sedan finns det de som söker en lite högre bil för dåliga vägar och behöver dra släp, då är väntetiden lång för dessa ännu. Men allt går åt rätt håll definitivt, ett mycket positivt exempel från Mikael!