Det var dags att vĂ€lja en stĂ„ndpunkt och göra en förĂ€ndring â i höstas valde dĂ€rför Mikael att ta steget och investera i en elbil.
â Jag har kollat pĂ„ olika elbilsmodeller en lĂ€ngre tid men det var de stigande brĂ€nslepriserna som var frĂ€msta anledningen till att jag till slut valde elbil. Jag sĂ„lde min dĂ„varande fossildrivna bil och köpte en begagnad elbil som jag verkligen trivs med, berĂ€ttar Mikael.
Mikael bor i Pajala och arbetar som skolledare pÄ Norrbottens första och Àldsta friskola, Kangos Kultur och Ekologiskola. Skolan ligger sextiofem kilometer frÄn Mikaels hem, vilket resulterar i en daglig pendling pÄ minst tretton mil.
â Jag började pĂ„ Kangos hösten 2021 och skaffade min elbil efter en mĂ„nads pendling. Jag har kört cirka 3000 mil sedan i september och det har kostat 10 kronor per mil inklusive rĂ€ntor och försĂ€kring. Laddningen hemma kostar mig ungefĂ€r 900 kronor per mĂ„nad. Om jag fortsatt att köra min fossildrivna bil hade jag haft en brĂ€nslekostnad pĂ„ 5000 kronor. Det kĂ€nns bra att det inte enbart Ă€r en investering för egen del utan Ă€ven för miljön, sĂ€ger Mikael och fortsĂ€tter:
â Att köra elbil ger en helt annan körupplevelse. Det kĂ€nns bĂ€ttre och sĂ€krare. Du kan inte strĂ€ckköra i timmar som med fossila bilar, utan du stannar och laddar upp elbilen och dig sjĂ€lv med pauser. Jag tror och hoppas att fler laddstationer dyker upp i och runt om Norrbotten, det behövs. I vardagen kan man ladda hemma och pĂ„ jobbet, det Ă€r resorna utöver de som krĂ€ver mer planering.
NÄgot som Mikael tror att mÄnga missar Àr att andrahandsvÀrdet pÄ en elbil beter sig pÄ ett helt annat sÀtt Àn en fossilbil.
â En fossilbil tappar kanske 30-50 procent inom bara nĂ„gra Ă„r medan en elbil behĂ„ller ett högt andrahandsvĂ€rde. De har en plattare vĂ€rdeminskningskurva.
NÀr det gÀller hur framtidens trafik kommer att se ut spÄr Mikael att allt fler kommer vÀlja fossilfria alternativ.
â Jag tror absolut att elbilar kommer att dominera, men om man tittar pĂ„ vad bilarna kostar just nu sĂ„ tror jag Ă€ven att det kommer att bli en klassfrĂ„ga om man har rĂ„d att överhuvudtaget ha en bil oavsett om den Ă€r fossildriven eller eldriven.
Han fortsÀtter:
â Allt fler Ă€r nyfikna pĂ„ elbilar och de skeptiskt instĂ€llda blir allt fĂ€rre. En stor andel av de nya bilarna som just nu sĂ€ljs Ă€r elbilar. De som testar en elbil vĂ€ljer nog sedan att gĂ„ över till det. Man ser att det Ă€r ett bra alternativ bĂ„de miljömĂ€ssigt och ekonomiskt. För mig finns det ingen vĂ€g tillbaka till fossilt.
Representanter
Christina Snell Lumio
ĂvertorneĂ„, 3:e namn pĂ„ VĂ€nsterpartiets regionlista
Det Ă€r sant det som Mikael Kemi sĂ€ger â vĂ€gen vi mĂ„ste gĂ„ Ă€r fossilfri â för klimatet och för mĂ€nniskans överlevnad. Den viktiga frĂ„gan Ă€r hur? Det rĂ€cker inte att bara byta fossilbil till elbil. Vi behöver hitta andra sĂ€tt att transportera oss pĂ„ â och de mĂ„ste vara enkla att förstĂ„ och anvĂ€nda.
Pandemin visade att förĂ€ndring Ă€r möjlig och förĂ€ndring kan gĂ„ fort, om bara viljan finns. Att arbeta hemifrĂ„n för de som kan kommer att vara nödvĂ€ndigt. Och de som Ă€r tvungna att resa mĂ„ste ha andra alternativ Ă€n bilen. DĂ€rför Ă€r gratis och utbyggd kollektivtrafik â tĂ„g och buss â nödvĂ€ndig och viktig!
Birger Lahti
Pajala, 1:a namn pÄ VÀnsterpartiets riksdagslista
Mycket bra beskrivning pÄ hur omstÀllningen fungerar för Mikael Kemi. Det Àr ju nÀstan optimalt med en sÄdan pendling att kunna gÄ över till elbil. Det som skulle pÄskynda att fler köper en elbil Àr att infrastrukturen liknar det som finns för fossila brÀnslen. Jag tÀnker pÄ de som inte alltid vet exakt vilka resor som behöver göras.
Sedan finns det de som söker en lite högre bil för dÄliga vÀgar och behöver dra slÀp, dÄ Àr vÀntetiden lÄng för dessa Ànnu. Men allt gÄr Ät rÀtt hÄll definitivt, ett mycket positivt exempel frÄn Mikael!