Handlare i Kiruna centrum vill att kommunen ska ställa krav på LKAB att bland annat ge företagarna hyresbefrielse innan den nuvarande detaljplanen i centrum ändras från handel till gruvindustriområde.
– Det är nu kommunen måste agera för att säkerställa att centrum överlever. Många butiker har stängt och fler planerar avveckling. Vi är redan nu drabbade av minskad omsättning och om inget görs i närtid finns det en risk att hela centrumhandeln kollapsar, står i skrivelsen.
Citysamverkan vill att det ska skapas möjligheter för handlare och andra aktörer att etablera sig i de lokaler som står tomma, och att de som finns idag ska ha förutsättningar att driva sin verksamhet fram till flytten om fem år.
– Fram till dess att kommunen och LKAB har arbetat fram ett åtgärdspaket förväntar vi oss att åtgärder sätts in omedelbart. Det är inte rimligt att småföretagare ska betala för att det inte fungerar som det var tänkt. Ett minikrav är att den resultatgarantin börjar gälla från och med 2017 och att samtliga lokaler i centrum blir befriade från hyreskostnaden.
Stefan Sydberg (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande, säger att han inte tror att sätta hårt mot hårt i kontakten med LKAB är en konstruktiv lösning; och att det även ligger i LKAB:s intresse att få en levande centrumkärna.
– Det bäddar för konflikter. Börjar man sätta krav blir det hårt mot hårt hela vägen och det är inte det som ska prägla stadsomvandlingen. Hur hade det sett ut i centrum utan stadsomvandlingen? Det hade funnits ett flertal tomma butikslokaler även då, frågan är vad vi hade kunnat fylla upp det som vi har möjligheten till idag, säger Sydberg.
Innan sommaren påbörjades ett projekt med bland annat kommunen, LKAB, Region Norrbotten och Progressum med flera om att hitta lösningar för centrum både kort- och långsiktigt.
– Folk drar folk. Att skapa attraktivitet och att fylla upp lokaler är oerhört viktigt och ingen vill gå till tomma lokaler. En åtgärd vi ser över är att flytta ut turistbyrån från Folkets hus till en före detta butikslokal men ytterligare konkreta åtgärder kommer inom en månad ungefär, säger Sydberg.
LKAB:s informationschef Tina Benson säger att bolaget fick skrivelsen först under tisdagen.
– Vi jobbar med att skyndsamt besvara den och har inget annat svar att ge idag, säger Benson.