Studenter och akademiker i början av sin karriär, så kallade young professionals, rankar årligen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i undersökningen Young Professional Attraction Index. Undersökningen genomförs varje år av Academic Work tillsammans med Kantar Sifo, och i år deltar drygt 7000 personer.

Svenska arbetsgivare rankas utifrån tre kriterier: deras övergripande rykte, deras upplevda framgång samt huruvida de kan tänka sig att arbeta där.

Sedan mätningarna startade år 2015 har Google år efter år rankats som den arbetsgivaren med högst anseende.

– De främsta anledningarna till att vi har lyckats bygga en så stark kultur är att vi från första början insett att rekrytering är bland det viktigaste vi gör och investerar mycket tid och resurser i detta. Andra saker jag vill lyfta är att vi är oerhört transparenta och ger våra anställda en röst och en trygghet att våga prova, utmana och misslyckas, säger Martin Eriksson, Staffing Business Partner på Google.

I årets upplaga finns även en ny bubblare – livsmedelsföretaget Oatly, som klättrar till en elfteplats.

– Vi brinner för hållbarhet, hälsa och transparens. På Oatly har vi jobbat enligt dessa värderingar sedan starten 1994. De delas av våra medarbetare och är väldigt levande i vår vardag och i varje beslut vi fattar. Jag tror att young professionals ser vad Oatly står för, och att det bidragit till vår fina placering i detta index, säger Maria Lindén, HR Manager på Oatly.