Föräldern, till en tjej i årskurs åtta, berättar att det hittills har ställts in 16 lektioner sedan skolstarten den 25 augusti. Fem av dem den senaste veckan.
– Deras rättigheter till undervisning brister totalt. Min dotter har hittills inte haft en enda idrottslektion och inte heller musik. Dessutom väldigt många inställda lektioner under de skolveckor som hunnit passera. Det är under all kritik.
Vid höstterminens start var ännu inte alla tjänster tillsatta. Bland annat saknades lärare inom svenska, samhällskunskap och idrott.
– Det har man löst, det vi saknar nu är musik och träslöjd, säger Jenny Jänkänpää, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Enligt henne beror de inställda lektionerna till viss del på de vakanta tjänsterna, men också på sjukfrånvaro bland personalen.
– Det är väldigt allvarligt och högsta prioritet att eleverna får sin rätt till utbildning och lärarna förutsättningar att utföra sitt arbete, säger Jenny Jänkänpää.
På barn- och utbildningsförvaltningen svarar skolchef Eva Martinsson att man ägnar all kraft åt att lösa situationen.
– Där har vi kallat facket till förhandling om att köpa tjänsterna, säger hon.
– Vi har andra lärare som går in och täcker det de kan men det räcker inte riktigt till. Det är ämnen som är jättesvåra att lösa.
Man arbetar även med schemaändringar.
– Jag vet att rektorerna också jobbar med kontakter som de får tips om, och att man tittar på om det finns någon annan lärare som kan ta ett svårrekryterat ämne och att man istället hittar en vikarie för dem, säger Eva Martinsson.
Jenny Jänkänpää vill ge en mer nyanserad bild av skolan i Gällivare.
– Vi ser framför allt på låg- och mellanstadiet att man har ökat sin behörighet, säger hon.
Varför gör man inte det på högstadiet?
– Vi behöver titta på det, i nuläget behöver man arbeta med rekryteringen och säkerställa att vi får personer på de här tjänsterna och att de inställda lektionerna upphör, säger Jenny Jänkänpää.
– Sedan behöver vi framåt analysera vad det var som gick fel i rekryteringen och hitta rutiner och kontrollfunktioner så att det här inte händer igen.
Båda två vill lyfta lärarnas engagemang.
– Dag för dag kommer det information om att man har löst ett steg till, det är tack vare fantastiska pedagoger på skolan, säger Eva Martinsson.