Utveckla samarbetet Boden-Luleå

Förslaget om pendelstågtrafik mellan Luleå och Boden har fördelar.

Torbjörn Lidberg, Socialdemokraternas gruppledare i Bodens kommunfullmäktige, tar strid för pendeltågstrafik mellan Luleå och Boden. Han får stöd av bland andra Luleås kommunalråd Karl Petersen (lilla bilden).

Torbjörn Lidberg, Socialdemokraternas gruppledare i Bodens kommunfullmäktige, tar strid för pendeltågstrafik mellan Luleå och Boden. Han får stöd av bland andra Luleås kommunalråd Karl Petersen (lilla bilden).

Foto: Lena Tegström

Politik2010-05-11 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
På S-distriktets kongress 11 april argumenterade Torbjörn Lidberg, Boden, för etablering av spårbunden pendeltrafik mellan Luleå och Boden.
En motion med ett sådant yrkande bifölls också av kongressen.
Motionären Harry Hannu ansåg att både trafiksäkerhets- och miljöskäl talar emot en fortsatt expansion av biltrafiken på väg 97.
"En större andel av den framtida pendlingen bör därför överföras över till en spårbunden pendeltrafik", krävde motionären.
Underlaget finns, anser Torbjörn Lidberg.
"Det handlar om minst 4 000 bilar som arbetspendlar denna sträcka varje dag", säger han.
Lidberg konstaterar också att pendeltåg kan ge betydligt snabbare restider.
"Utan stopp handlar det om 17 minuters resväg", säger Lidberg som själv kört tågen på sträckan. "Med ett par stopp, exempelvis i Svartbyn, Sävast och Sunderbyn, kan det handla om 22 minuter".

Förslaget om pendeltågstrafik mellan Luleå och Boden har utan tvekan fördelar.
Tåget är energieffektivt, miljövänligt, snabbt och säkert. Nackdelen är att det är spårbundet. Det passerar bara de tätorter som finns längs rälsen.
"Men tåg och buss kan komplettera varandra. Bodens Centrum är i dag ett resecentrum med övergångar busståg. I Luleå ligger bussterminalen nära järnvägen", säger Lidberg.

På distriktskongressen yrkade även kommunalrådet Karl Petersen, Luleå, bifall till förslaget. Han ser pendeltågstrafik som möjlighet att utveckla den gemensamma arbetsmarknaden Luleå-Boden.
Klokt. Förslaget stämmer väl med visionen om att utveckla samarbetet mellan Luleå och Boden för att ge Norrbotten ett starkare regioncentrum.
Tillsammans kan de två kommunerna erbjuda en bredare arbetsmarknad, fler utbildningsvägar, ett större utbud av service, kultur, nöjen och idrott.
Det underlättar när Norrbotten ska argumentera för statliga och privata etableringar i konkurrens med Umeå och Sundsvall.

Därför är det viktigt i ett större regionalt perspektivt att Luleå och Boden knyts närmare varandra.
En utvecklad pendeltågstrafik måste diskuteras i Trafikverket, Länstrafiken, länsstyrelsen och andra regionala sammanhang.