Norra Sverige missgynnas
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Det är siffror som förstärker bilden av en regeringspolitik med slagsida mot Stockholm. Norrbotten och andra skogslän kommer i kläm.
"Egentligen borde Norrbotten ha betydligt mer", sa Karin Åström, S-riksdagsledamot, och Peter Roslund, S-kommunalråd och ordförande för Norrbotniabanegruppen, vid en pressträff på Noliamässan i Piteå under måndagen.
Det ligger mycket i det.
Norrbotten har tre procent av befolkningen i Sverige. Om vi ser enbart till befolkningsunderlaget borde länet alltså ha nästan dubbelt så höga anslag för infrastrukturen.
Men inte nog med det. Länet har dessutom en geografi med långa avstånd - Norrbotten utgör 25 procent av Sveriges yta! - som gör att behovet av längre vägar och järnvägar blir ännu större.
Till detta ska läggas en näringsstruktur med tung industri (skog, malm, stål med mera) som innebär att det finns ett extra stort behov i Norrbotten av tunga godstransporter.
Därför är kravet på Norrbotniabanan ingen orimlighet eller överdrift. Det handlar bara om regional rättvisa.
Norrbotten och Västerbotten borde ges samma förutsättningar för effektiva och miljövänliga transporter som andra delar landet.