Lyssna på näringslivet!

Politik2011-04-06 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Norrbottens Handelskammare är ingen socialistisk kamporganisation. Det är en organisation som företräder näringslivet i norr.

Därför får vi hoppas att även borgerliga politiker och opinionsbildare spetsar öronen och lyssnar när Handelskammaren tar till orda i samhällsdebatten.

Andreas Lindh, vd för Norrbottens Handelskammare, säger ungefär samma sak om infrastrukturen som Peter Roslund, Karl Petersen och andra S-märkta politiker i Norrbotten.

Vid ett seminarium på Luleå tekniska universitet i förra veckan talade sig Lindh varm för Norrbotniabanan och vikten av fungerande godstransporter i norr.

"Sverige satsar bara 2,7 procent av sin BNP på infrastruktur. Vi borde ligga på sex procent", framhöll han bland annat.

Annorlunda uttryckt: Norrbotniabanan är inte ett projekt som intresserar bara röda och gröna politiker. Det är högintressant även för näringslivet och tillväxten i svensk ekonomi.

Som ett pärlband längs Norrlandskusten ligger några av Sveriges tyngsta industrier - Boliden i Skellefteå, SCA, Kappa Kraftliner i Piteå, SSAB Luleverken, Billerud i Karlsborg m fl.

Det är tungviktare som bidrar med miljarder i exportinkomster varje år. Men de behöver bättre och mer kostnadseffektiva förbindelser för att deras produkter ska förbli konkurrenskraftiga på de stora marknaderna i Europa och världen.

Därför borde förslaget om 27 mil ny räls mellan Umeå och Luleå intressera alla regeringar som säger sig slåss för jobb, företagande och tillväxt.

Eller som Andreas Lindh uttryckte saken: "Det är en förlust för hela samhällsekonomin varje gång som Stålpilen mellan Luleå och Borlänge står stilla."

Det är hög tid att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) och andra regeringsföreträdare slutar med sitt mumlande om "att pröva förutsättningarna för medfinansiering".

Det behövs skarpa besked om att Norrbotniabanan ska byggas, pengar till första etappen och ett datum för när Trafikverket ska sätta spaden i marken. Lyssna på näringslivet!