Klarar du ett quiz om julen?

PÅ VÄG? Jämställdhetsminister Åsa Regnér är högaktuell för ett toppjobb i FN.

PÅ VÄG? Jämställdhetsminister Åsa Regnér är högaktuell för ett toppjobb i FN.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Politik2017-12-23 05:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
HELGKRÖNIKA

I morgon är det julafton. Klarar du ett quiz om den stora dagen?

Julaftonens huvudperson är…

1. Jesus.

2. Kalle Anka.

3. Julvärdarna i SVT.

4. Stefan Löfven.

Vilken rätt förknippas inte med en svensk jul?

1. Skinka.

2. Grisfötter.

3. Bambuskott.

4. Sillsallad.

Pensionsåldern ska höjas, enligt ett förslag. När går tomten i pension?

1. Vid 58.

2. Vid 63.

3. Vid 84.

4. Aldrig.

Vad blev årets julklapp?

1. Mobil bastu.

2. Hylsnyckelsats.

3. Datorstyrd vattenkokare.

4. Elcykel.

Vilken förekommer inte i Disneys traditionella julfilm?

1. Jean-Claude Arnault

2. Kalle Anka

3. Musse Pigg

4. Jan Långben.

Hoppas att ni fick fem rätt! Rätt svar: 1, 3, 4, 4 och 1.

Av tradition ska man inte polemisera under julhelgen. Då sitter den kritiserade och tänker på de elaka formuleringarna istället för att äta gott och öppna paket.

I enlighet med traditionen kommer jag därför inte att skriva något i denna krönika om Ulf Kristersson, Annie Lööf, Donald J Trump, Theresa May, Lech Kaczyński, Marine Le Pen eller Ebba Busch Thor.

Mycket tyder på att statsrådet Åsa Regnér lämnar regeringen för en hög post i FN, som vice ordförande i UN Women.

Åsa föddes år 1964 i Malmbergets församling och hade då efternamnet Pettersson.

Min morfar bodde en gång i Malmberget men det hör strängt taget inte hit. Han bakade bröd åt KF i femtiofem år och var aldrig i New York.

Lycka till i FN, Åsa.

Centern sätter sammanhållningen i alliansen före flyktingungdomarnas bästa. Trist.

EU gör nu en kraftig markering mot Polen, vilket är lika senkommet som välkommet. Ingreppen mot landets domstolar och medier hör inte hemma i en demokrati.

Ett kommunalråd i en norrländsk inlandskommun älskade julmust. När han besökte ortens stora restaurang låt oss säga en aprildag för att äta kongressmiddag beställde han julmust.

"Tyvärr, det är inte säsong nu", sa kyparen.

"Jo, titta längst in till vänster i dryckesförrådet", där står det en back, sa kommunalrådet.

Så fick han sin dryck.

Diabetes typ 2 gör att jag inte som förr kan hälla i mig vanlig julmust. Men numera finns ju Lightversionen som innehåller aspartam istället för socker. Jag litar på Livsmedelsverket i detta fall.

"Det här är det största bankrånet i världen genom tiderna och det händer här och nu", sa den demokratiske senatorn Jeff Merkley under debatten innan omröstningen om det nya skattesystemet i USA.

Företagen jublar, liksom alla miljardärer och miljonärer. De som investerade i en seger för högern får nu tillbaka, med en saftig ränta. Ett land där klyftorna mellan människor är enormt stora kommer att få uppleva än djupare klyftor.

Det hela är tragiskt.

Ett ljus i mörkret är att högerns kandidat förlorade senatorsvalet i Alabama, som alltid brukar skicka konservativa politiker till senaten. Det kan förebåda skärpta protester mot dagens starkt högerinriktade politik.

Nu har höghastighetstågens framtid utretts. Sverigeförhandlingens utredare vill att banan ska byggas snabbt och vara färdig år 2035. Man ska som resenär exempelvis kunna nå Stockholm från Malmö på 2,5 timmar. Den nya och enormt dyra järnvägen kan betalas med lånade pengar, menar man. Miljöpartiet är inne på samma linje medan S anser att man i varje statsbudget ska anslå pengar till det stora projektet. En annan fråga som vållar diskussion är hur fort tågen ska susa fram över de sydsvenska slätterna. Några pläderar för 250 som toppfart medan de ivrigaste förespråkarna anser att 320 km/tim är vad man bör satsa på.

Man är oense om sträckningen och hastigheten – men ense om att det handlar om en enorm investering. Siffran 250 miljarder har nämnts men den är osäker som nattgammal is.

Det är bra att många vill satsa på den miljövänliga järnvägen. Men är höghastighetståg mellan landets tre största städer det optimala? Risken finns att de enorma investeringarna, med egna eller lånade pengar, gör att det inte blir så mycket över till de norrländska järnvägssträckorna. Det är ju flashigt att tala om 320 km/tim men vem talar om att hållplatsen i Brattmyrforsen måste rustas upp?

God jul på er!