Glöm inte Malmbanan!
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Den statliga gruvjätten LKAB planerar att gå upp i volym med 40 procent. Därför är det viktigt att Malmbanan - företagets livsnerv och länk till kunderna på världsmarknaden - fungerar fullt ut.
I sommar har det tyvärr varit si och så med saken. I mitten av juli slog en brand ut ett signalställverk i Torneträsk. Det innebar totalstopp för malmtrafiken under ett antal timmar.
Därefter följde en period med begränsad transportkapacitet och stora förseningar.
"För LKAB är det en oacceptabel situation. Vi förlorar hundratals miljoner och riskerar vårt anseende som säker leverantör. Det skadar LKAB på marknaden", sade LKAB:s vd, Lars-Eric Aaro, i ett pressmeddelande 16 juli.
Sommarens händelser är en väckarklocka för Trafikverket, men även närings- och trafikpolitiskt ansvariga i riksdag och regering.
"Malmbanan är fylld till bristningsgränsen med malmtrafik och annan trafik. Det finns inget utrymme att köra fler tåg. Mötesplatserna är få och för korta och signalsystemet är minst sagt sårbart", säger Tage Sennland, planeringschef vid LKAB.
Både departement och myndigheter måste agera. Det är viktigt att Malmbanan klarar de växande behoven hos LKAB.
Det är ytterst allvarligt om ett framgångsrikt och lönsamt företag som LKAB tappar kunder och leveranser därför att samhällets infrastruktur inte fungerar.
De nya gruvorna i Svappavaara kommer inte att bli verklighet om transportkapaciteten inte hänger med.