Det blev inte fler ungdomsjobb

Politik2010-08-05 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Under sommarens Almedalsvecka på Gotland presenterade Handelsanställdas förbund och Hotell- och Restaurangfacket en intressant rapport om ungdomsjobben.
Tyvärr var det nästan ingen av de närvarande journalister som såg nyhetsvärdet och skrev om undersökningen. De tycks ha varit upptagna av minglande eller annan verksamhet i Visby.

Rapporten är dock läsvärd. Fackförbundens undersökning visar att regeringens sänkning av arbetsgivaravgiften inte skapat fler ungdomsjobb i deras branscher.
Tvärtom visar att den att andelen unga anställda inom handeln, hotell - och restaurannäringen minskat från 53,9 procent till 53,5 procent.

Resultatet blir detsamma om man studerar andelen arbetande timmar som utförs av unga anställda.
Inom privata detaljhandel har de minskat från 36,7 procent till 35,3 och inom hotell och restaurang från 46,7 procent till 45,5 procent.

"Regeringens ambition, att en sänkning av kostnaden för ung arbetskraft skulle ge fler jobb, har inte lett till att ungas arbetskraft är mer eftertraktad i privat detaljhandel och hotell och restaurang nu än 2006. Det visar att ett av den borgerliga regeringens viktigaste vapen mot ungdomsarbetslösheten inte fungerar", säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

"Trots att våra näringar subventionerades med cirka två miljarder kronor år 2009 har andelen unga som jobbar inom detaljhandeln och hotell och restaurang inte blivit större utan mindre. Istället för arbeten ger det bara pengar i fickan till de företag som redan anställer unga, säger Lars-Anders Häggström, förbundsordförande för Handels.
Annorlunda uttryckt: Det blir i praktiken bara ett extratillskott i kassakistorna hos McDonalds, Max, Willys och andra vinstrika företag som hade många unga anställda redan före 2006.

Tidigare har även Riksrevisionen, Konjunkturinstitutet och Finanspolitiska rådet framfört kritik mot de sänkta arbetsgivaravgifterna med argumentet att generella sänkningar av avgifter är dyrt i förhållande till vad det ger - och att det inte är träffsäkert.
Rapporten från Handels och Hotell- och Restaurangfacket förstärker den bilden ytterligare.