Det bidde bara en tummetott ...

Som trafikminister lovade Ulrica Messing (S) spaden i marken 2010.

Som trafikminister lovade Ulrica Messing (S) spaden i marken 2010.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Politik2010-03-31 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Under den rödgröna riksdagsmajoriteten 2002-2006 tog arbetet för Norrbotniabanan flera kliv framåt.
"Norrbotniabanan ska byggas", löd beskedet i det rödgröna 121-punktersprogrammet 4 oktober 2002.
Banverket fick uppdraget att utreda frågan och tog fram en analys som visar att Norrbotniabanan är samhällsekonomiskt lönsam.

På en fråga från Ingegerd Saarinen (MP) 10 augusti 2006 gav dåvarande infrastrukturminister Ulrica Messing (S) ett klart besked om byggstart för projektet.
"Utbyggnaden av etapp 1 av Norrbotniabanan ska påbörjas under år 2010", meddelade Messing.

Under valrörelsen 2006 lovade de borgerliga partiernas regionala företrädare att det inte skulle bli några förändringar för projektet vid ett regeringsskifte.
"Alliansen har Norrbotniabanan på spåret", skrev Krister Hammarbergh (M), Stefan Tornberg (C) och ett par andra borgerliga länspolitiker i en artikel i NSD 15 september 2006.

I dag kan vi konstatera att det inte blev någon byggstart 2010.
Den borgerliga regeringen har satsat det trafikpolitiska krutet på andra projekt .

I den borgerliga regeringens trafikpolitiska PM, som presenterades i går, finns bara följande skrivning om etapp 1 av Norrbotniabanan:
"Trafikverket får i uppdrag att tillsammans med regioner och näringslivsintressenter pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå".

Ulrica Messings och S-regeringens tydliga besked om byggstart 2010 har under den borgerliga regeringen förvandlats till en intet förpliktigande formulering om att "pröva förutsättningarna för medfinansiering".
För att citera komikern Martin Ljungs klassiska monolog: "Det bidde bara en tummetott..."