Adelsohn tänker om

Politik2010-12-31 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Under ett helt politiskt liv har Ulf Adelsohn fajtats för marknadsanpassning och privatiseringar. Som M-ledare 1981-86 gick han i bräschen för nyliberalismens intåg i Sverige.

Men på ålderns höst verkar Adelsohn ha kommit på andra tankar.

I radio-Ekot 27 december tycker Adelsohn, numera ordförande för SJ, att det blivit för mycket splittring, uppstyckning och bolagisering på järnvägsmarknaden i Sverige.

"Det gamla SJ är uppdelat i åtta delar, nio till och med kan man säga, och då blir det väldigt, väldigt svårt och tungt", suckar Adelsohn i radiointervjun.

I stället efterlyser den gamle högerledaren mer statlig styrning och samordning för att komma till rätta med den senaste tidens tågkaos.

Han vill att regeringen tillsätter en utredning för att se över det splittrade ansvaret och dessutom ser över vilka investeringar som krävs för att järnvägen ska fungera.

Det är underbart att Adelsohn äntligen kommit till insikt om att avreglering, bolagisering och privatisering inte är lösningen på allt.

Men tyvärr verkar Adelsohn inte ha något att hämta hos sina moderatkompisar i regeringskansliet.

Nya infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) fortsätter att hålla fast vid den nyliberala läroboken och en avreglerad tågtrafik.

Det är illa. Kaoset på järnvägarna visar att det behövs ett ny- och omtänkande i regering och riksdag. Dagens järnvägspolitik leder fel.