Kärlek på film skapar polarisering i Indien

Jesper Bengtsson skriver om utrikespolitik på sidan 2 i NSD.

"Bland hindi-natonalister i Indien frodas samma myter som bland svenska högerextrema grupper", skriver Jesper Bengtsson på sidan 2 i NSD.

"Bland hindi-natonalister i Indien frodas samma myter som bland svenska högerextrema grupper", skriver Jesper Bengtsson på sidan 2 i NSD.

Foto: TT/NSD Arkiv

Ledarkrönika2020-12-05 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här hemma pågår sedan flera år en intensiv debatt om islam och islams roll i det svenska samhället. 

Det går inte sammanfatta den debatten på något meningsfullt sätt i en kort text, men några saker är tydliga. 

För det första är extrem islamism är ett problem i många utsatta förorter. För det andra finns det starka krafter i den extrema högern som gör att för att den extrema islamismen ska leda till att islam i allmänhet blir svartmålat.

Den som tvivlar på att detta är en global trend kan med fördel studera utvecklingen i Indien. Där har den hinduistiska nationalismen vuxit sig allt starkare, och i dess spår även anti-islamismen. 

Många menar att startpunkten för den senaste vågen av skarp anti-islamism kan skrivas till 2014, när den nuvarande premiärministern Narendra Modi och hans hindi-nationalistiska parti BJP vann valet.

I november anklagades Netflix för att sprida islamsk propaganda. Lokalpolitiker i delstaten Madhya Pradesh anmälde streamingsajten och protester bröt ut. 

Orsaken? Netflix visade just då serien "A suitable boy", som skildrar kärleken mellan en muslim och en hindu. Särskilt anstötlig ansåg man att en scen var, där de båda kysser varandra framför ett hinduistiskt tempel. 

Det är långt ifrån första gången hindinationalister protesterar mot liknande motiv i konsten. För några år sedan gällde det till exempel filmen "Padmavati". 

Den innehöll inte någon kärleksscen av samma slag mot den nu aktuella Netflixserien, men det fanns ett rykte om en sådan scen, och det räckte för att det skulle bryta ut månadslånga protester.

Bland hindi-natonalister frodas samma myter som bland svenska högerextrema grupper. 

Konspirationsteorier om att islam i smyg håller på att infiltrera majoritetskulturen för att förändra den i grunden. 

Tanken att muslimska män som ett led i en ondskefull plan försöker omvända kvinnor från majoritetsgruppen började florera i södra Indien för omkring 20 år sedan. Fenomenet, som ingen kunnat bevisa existensen av, har till och med fått ett eget namn: Love-Jihad.

Det är nonsens, förstås, men tillräckligt många tror på det för att samhället ska destabiliseras.

I våras, när pandemin tog fart, spreds en annan konspirationsteori som gick ut på att muslimer medvetet försöker sprida viruset i samhället.

Så ja, det finns vissa obehagliga trender som är globala. 

Och ibland kan det vara bra att anlägga det globala perspektivet för att se vad som är rimligt, sant eller rätt i den svenska debatten.