Efter torsdagens regeringssammanträde kom ett mycket viktigt och välkommet besked. Regeringen uppdrar åt Trafikverket att utreda förutsättningarna för att tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar i norr.
"Vi måste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige", sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en pressträff.
Enligt Eneroth kan det komma att inkludera ytterligare insatser på Malmbanan, Inlandsbanan och E4. Dessutom lyfter han ännu en gång fram vikten av att Norrbotniabanan byggs i sin fulla längd mellan Umeå och Luleå.
Med tanke vad som just nu sker i Norrbotten och Västerbotten så är det i allra högst grad befogade prioriteringar. Enligt Norrbottens Handelskammare kommer det att investeras hisnande 1 000 miljarder kr i regionen till och med 2040.
Norra Sverige är som tomteverkstaden före julafton. LKAB, Vattenfall, SSAB, Kaunis Iron, Boliden, H2 Green Steel och Northvolt är redan i full färd med stora framtidsinvesteringar, vilket även ger kringeffekter i andra delar av näringslivet och regionen.
Följaktligen behövs vägar, järnvägar, hamnar, broar och annan infrastruktur för att det gröna stålet, den fossilfria pelletsen och annat ska kunna fraktas till kunderna i stora vida världen.
Sådana infrastruktursatsningar är dessutom till nytta inte bara för basindustrin. Titta bara på vad Malmbanan betytt för att utveckla fjällturismen och besöksnäringen. Den har gjort det lättare för människor att ta sig till Abisko, Björkliden, Riksgränsen och andra vackra platser.
Hyllas bör nu också den som hyllas bör. Aktiva lokal- och regionpolitiker har bedrivit ett intensivt lobbyarbete för att lyfta behoven i norr. Men det har spelat roll att det funnits folk i regeringen som förstått industrins behov.
Inte bara Stefan Löfven, utan också Tomas Eneroth har en bakgrund i fackförbundet IF Metall. Eneroth började en gång i tiden sitt yrkesliv på anrika verkstadsföretaget Bröderna Hammarstedts i Växjö och känner väl till industrins behov av fungerande transportsystem.
Således har han haft både känsla och förståelse för vad som krävs i infrastrukturpolitiken för att underlätta expansionen och den gröna nyindustrialiseringen i norr.
Skillnaden är märkbar jämfört med den borgerliga regeringsperioden 2006-2014. Med Löfven, Eneroth och en S-ledd regering har det varit lättare att få genomslag för kraven på Norrbotniabanan, investeringen i Malmporten, upprustningen av Malmbanan och andra angelägna framtidsprojekt.