Mötena vid valstugorna stärker demokratin

De personliga mötena har stora mervärden.

Margareta Lindbäck, Lorena Cruz, Kiki Knezevic och Kent Ögren fanns på plats när Socialdemokraterna i Luleå öppnade sin valstuga under måndagen.

Margareta Lindbäck, Lorena Cruz, Kiki Knezevic och Kent Ögren fanns på plats när Socialdemokraterna i Luleå öppnade sin valstuga under måndagen.

Foto: Olov Abrahamsson

Ledarbloggen2022-08-22 11:49

1975 avslutade Olof Palme den socialdemokratiska partikongressen med att hålla ett litet tal till alla kongressombud och andra partiaktiva inför den stundande valrörelsen. 

Det var en hyllning till folkrörelsearbetet och påminner om allt politiskt vardagsslit som görs inför ett val.

"Strax är kongressen slut. Men vi ses igen, kamrater! Vi ses igen i Folkets Hus, i studiecirkeln, vid möten i arbetarekommunen och i facket. Vi ses igen i futten på byggarbetsplatserna, under rasten klockan 9:15, någonstans mellan, mackan och kortleken, en stunds politik ...Vi ses igen efter 1 timma och 48 minuter när Gunnar Sträng avslutat en kort inledning på en distriktskongress.

Vi ses igen i valstugan – dessa den svenska sågverksindustrins kuttersmycken – vid bråten av valsedlar och broschyrer, med ivriga människor som frågar och skall få svar. Vi ses igen – i portgången med packen av broschyrer. Du tar uppgång A och jag tar uppgång B. Framför Konsum, i planteringen, på torget, i hörnet mot Storgatan, vid fabriksgrinden klockan 7 en kulen morgon, i Stockholms city på tunnelbanestationen med glesa turer och 70-kort. Vi ses på Götaplatsen med facklorna och fanorna och sången, när folket kommer från varven och verkstäderna. 

Vi ses igen, kamrater, någonstans i skärningspunkten mellan drömmen och slitet, i människornas möte till prövande samtal och gemenskap.

Vi ses igen, kamrater.”

Partiernas kampanjmetoder och mycket annat har förändrats sedan Palmes tal 1975. Numera handlar mycket om massmediala utspel och att nå väljarna via Facebook, Instagram och andra sociala medier. 

Men det finns gamla traditionella kampanjmetoder som fortfarande spelar en stor roll. Till exempel fortsätter Socialdemokraterna att storsatsa på dörrknackning inför alla val. Enligt de kampanjansvariga är det ett mycket effektivt medel för att öka valdeltagandet och få fler röster.

Ett annat exempel är valstugorna.  De som strövar runt på exempelvis Storgatan i Luleå kan sätta sig ned en stund för att ta en kopp kaffe och snacka med någon partiföreträdare om sjukvården, äldreomsorgen, A-kassan, kriminalpolitiken eller någon annan politiska fråga.

Sådana personliga möten mitt i den svenska vardagen har stora mervärden och bidrar till att stärka relationen mellan politikerna och deras uppdragsgivare – det vill säga medborgarna. 

Antagligen är det också en viktig förklaring till det höga valdeltagandet och att Sverige rankas som en av världens mest stabila demokratier i tidningen the Economists demokratiindex.

Det talas ofta om politikerföraktet och misstron mot politiken. Men ett valdeltagande på 87 procent visar att svenska folket, trots allt, har en ganska stor tilltro till partiväsendet och vårt parlamentariska system.