1947 utsågs Eije Mossberg till inrikesminister i Tage Erlanders socialdemokratiska regering. Han fick en central roll i arbetet med att bygga upp den inre säkerheten under det kalla kriget.
Bland annat var det Eije Mossberg som tog initiativ till beredskapsnämnden för psykologiskt försvar 1953. Nämnden fick i uppdrag att säkerställa den svenska befolkningens försvarsvilja och motståndskraft mot påtryckningar och desinformation.
”Ur militär synpunkt kan erinras om att uteblivna, ofullständiga eller till och med vilseledande informationer vid flera tillfällen kommit att i icke önskvärd riktning påverka andan inom krigsmakten och motståndsviljan hos vårt folk", konstaterades i den så kallade Mossbergska utredningen som låg till grund för uppbyggnaden av det psykologiska försvaret under 1950-talet.
Annorlunda uttryckt: Påverkansoperationer, desinformation och "fake news" är inget nytt för vår tid. Det har alltid förekommit.
Men problemet är större och värre idag än vad det var på Eije Mossbergs tid. Genom Internet och sociala medier har kriget om våra sinnen fått nya, snabbare och mer avancerade former, vilket utnyttjas av dem som kan och vill. Exemplifieringen går att göra lång.
2019 spreds till exempel en bisarr historia på sociala medier där det påstods att Sverige övervägde att äta människokött för att rädda klimatet.
Historien fick stor spridning och förmedlade vidare både av ryska Sputnik och Trumpvänliga Breitbart. I mikrobloggen X (som då hette Twitter) fick Breitbart-artikeln över 7 000 återpublicering, däribland av Donald Trump himself.
Det är lätt att rycka på axlarna åt svammel om kannibalism i Sverige. Men det finns givetvis ett politiskt syfte med att auktoritära krafter runtom i världen tar chansen att beskriva ett demokratiskt och progressivt välfärdsland som Sverige som konstigt och extremt.
Ett annat omtalat exempel är den så kallade LVU-kampanjen. Snabbt etablerade vissa grupper en bild av att de sociala myndigheterna utnyttjar LVU (lagen om särskilda bestämmelser för vård av unga) för att på falska och felaktiga grunder omhänderta muslimska barn i Sverige.
Via Anadolu Agency, den statliga nyhetsbyrån i Turkiet, och Qatar-ägda nyhetskanalen Al Jazeera spreds narrativet vidare till den muslimska världen. För många blev det en sanning om Sverige.
En granskning i Dagens Nyheter 13 september 2022 visade dessutom hur utländska aktörer försökte använda LVU-kampanjen för att gynna det nybildade partiet Nyans inför valet.
"Alla svenska partier, inklusive Socialdemokraterna, tävlar om att lägga fram förslag för att undergräva religionsfriheten för muslimer. Vi är det enda demokratiska parti som står emot detta förtryck", sa en kvinnlig företrädare för Nyans på arabiska i en valfilm.
Videon publicerades av en Youtube-kanal strax innan den svenska valdagen, på ett konto med över 15 miljoner följare. Det stora kontot drivs av flera personer hemmahörande i Turkiet, och ägs av ett stort byggbolag med huvudkontor i Förenade Arabemiraten.
Helt klart ligger det även i vissa utländska aktörers intresse att det bränns koraner och blir mer splittring i det svenska samhället.
Bara ett dygn efter koranbränningen på Södermalm i somras gick ”Vladimir Putins högra hand” – Valentina Matvijenko – tredje högst i rang i Ryssland som ordförande för parlamentets överhus – ut och beskrev svenska myndigheter som antimuslimska och barbariska. Allt i syfte att ge ett västligt land som Sverige dåligt rykte i den stora muslimska världen.
Det beskriver vilka krafter som är i rörelse och att det är hög tid att stärka det psykologiska försvaret.
Sedan 1 januari 2022 finns en ny myndighet för psykologiskt försvar.
Den kommer att ha en central uppgift under kommande år. Tyvärr finns de som vill Sverige illa.