Hela Sverige tjänar på Norrbotniabanan

Kommentar2009-05-30 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Kent Ögren, styrelseledamot i Norrbotniabanan AB, och Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen, lyfter in i Norrbotniabanan i EU-valrörelsen.
"Vi behöver företrädare i Europaparlamentet som kämpar för den bottniska korridoren och för att Norrbotniabanan blir en del av EU:s transeuropeiska nätverk", säger de.
Helt rätt. EU-pengar kan medverka till finansieringen av en ny norrländsk kustjärnväg.
Dock bör sägas att Norrbotniabanan aldrig får stå och falla med EU:s eventuella engagemang.
Infrastrukturen är först och främst en nationell uppgift. Det är den svenska rege-ringen och riksdagen som måste ta sitt ansvar, om projektet ska bli verklighet. EU-stöd kan på sin höjd fungera som grädde på moset.
Det råder heller ingen tvekan om att Norrbotniabanan är ett nationellt betydelsefull projekt. Den nya järnvägen är ingen regionalpolitisk satsning för att hålla liv i ödebygder, utan en investering för att stärka näringslivet och tillvarata naturresurserna i norra Sverige. Exportinkomsterna från skog och malm har ju betydelse för hela landet, inte bara Kalix eller Kiruna.
Annorlunda uttryckt: Norrbotniabanan är till glädje även för de som bor i Täby eller rör sig i de fina kretsarna på Stureplan. Hela Sverige tjänar på att den norrländska basindustrin går bra och kan fortsätta utvecklas.