Vi har många nya samarbetspartners

"Det kommunen gör ska vara öppet och transparent", skriver kommunalrådet Carina Sammeli (S), Luleå.

"Det kommunen gör ska vara öppet och transparent", skriver kommunalrådet Carina Sammeli (S), Luleå, i en gästkrönika på sidan 2 i NSD.

"Det kommunen gör ska vara öppet och transparent", skriver kommunalrådet Carina Sammeli (S), Luleå, i en gästkrönika på sidan 2 i NSD.

Foto: Lars-Göran Norlin

Gästkrönika2023-01-12 06:01
Detta är en ledarkrönika. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Industrins gröna omställning i Norrbotten och Västerbotten leder till gigantiska investeringar i Luleå just nu.  

Vi jobbar med att göra industriernas investeringar möjliga här och vara en samarbetspartner som alltid anstränger sig för att hitta lösningar. 

För mig är det viktigt att det kommunen gör är öppet och transparent, därför finns beslut i kommunstyrelsen om alla våra samarbeten, öppet för alla intresserade att läsa. 

Under 2022 vi skrivit avsiktsförklaringar och avtal med gamla bekanta som SSAB kring deras nya ljusbågsugn och valsverk på Svartön och med LKAB om deras industripark Reemap för utvinning av sällsynta jordartsmetaller, fosfor och gips samt LKABs behov av hamn.

Men vi har även fått nya samarbetspartner som Uniper som vill bygga en vätgashub, bland annat för tillverkning av fossilfritt fartygsbränsle. Utöver det jobbar vi vidare med H2 Green Steel om deras behov av hamn, med Talgas industri för batterianoder och med att skriva markanvisning till Fertiberias konstgödselindustri. Det är en imponerande mängd investeringar som ska göras på Svartön och Hertsöfältet, i Luleå Industripark (läs gärna om alla projekt på luleaindustripark.se).

Luleå Hamn har i över 10 år arbetat med projektet Malmporten, för att bygga nya kajlägen och tillsammans med staten muddra farleden. Etableringarna de senaste åren har förändrat behoven, vilket gör att Malmporten behöver förändras, men även att vi behöver planera för ytterligare utveckling av hamnen, till exempel med allvädersterminaler där fartyg kan köra in. 

Dessutom behöver järnvägen byggas ut på Svartön, men även vidare med dubbelspår på Malmbanan och med Norrbotniabanan. Det kommer kräva stora investeringar, både från stat och kommun. 

Ytterligare en del av arbetet med tillväxten i Luleå har att göra med att samhället Luleå kommer växa under de närmaste åren. Det kommer i och med industriernas behov byggas mycket i Luleå. Alla de industrier och all infrastruktur ovan behöver byggas, men det är även ett samhälle som ska byggas. 

Det kommer behövas stora mängder bostäder, för alla de som behöver bo här för att jobba i Luleå. Vi kommer behöva bygga för att fler ska bo och röra sig i hela kommunen, och det påverkar allt från vägar, bussar, skolor, äldreboenden, hur centrum ser ut och tillgång till idrott och kultur. 

Vår ambition är att bygga ett hållbart Luleå, där vi som redan bor här trivs och utvecklas, men även där många fler vill bo. 

Det kommer vara spännande tider, men det kommer nog även märkas lite här och var i kommunen att det byggs om.