Var är satsningen på Malmbanan?

Mats Taaveniku, gruppledare för Socialdemokraterna i Kirunas kommunfullmäktige, vill rusta Malmbanan inför framtiden.

Mats Taaveniku, gruppledare för Socialdemokraterna i Kirunas kommunfullmäktige, vill rusta Malmbanan inför framtiden.

Mats Taaveniku, gruppledare för Socialdemokraterna i Kirunas kommunfullmäktige, vill rusta Malmbanan inför framtiden.

Foto:

Gästkrönika2020-08-27 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Något jag reflekterat över medan vi tillbringade semestern vid kusten, är att det är så nära mellan lite större orter vid kusten. Ju längre söderut vi kommer desto kortare blir avstånden mellan större orter samtidigt som transportmöjligheterna blir bättre och bättre.

En viss logik finns i detta förhållande, folkmängden och behov av godstransporter är större i södra Sverige. Men, om vi menar allvar med ”hela Sverige ska leva” så behöver också inlandskommunerna få bättre förutsättningar i form av säkrare transporter. Malmfälten och Norrbotten skapar stora vinster till staten bland annat via våra statliga bolag. Vinster som bland annat används till att skapa bättre välfärd i hela landet. Vi norrbottningar måste få större del av dessa vinster.

Vi har lidit av allt för många tågförseningar som till stor del berott på brister i järnvägsnätet som i sin tur bland annat orsakat urspårningar. Inte minst gruvnäringen drabbas av förluster när det blir transportstörningar. 

Får vi större säkerhet i tågtransporter så förbättras förutsättningarna för gruvbolagen och persontrafiken blir säkrare som gör att vi väljer tåget istället för bilen, vilket gynnar klimatet. Investeringen i dubbelspår blir mer och mer akut!

Norska stortinget fattade 2013 beslut om att rusta Malmbanan på sin sida om gränsen. Sveriges riksdag fattade ett liknande inriktningsbeslut 2013 efter en motion av bl a Sven-Erik Bucht (S). 

2018 fattades nästa beslut i frågan efter en motion av bl a Linda Ylivainio (C). Men då är allt ok?Nej tyvärr, på Trafikverkets hemsida står bl a följande:

”Nuläge: Granskningshandlingarna för järnvägsplanerna Peuravaara-Krokvik, Krokvik-Rautas, Rautas-Rensjön och Rensjön-Bergfors är färdigställda men ställs inte ut. Val av lokalisering för Kopparåsen-Vassijaure är gjord, järnvägsplanen kommer inte att färdigställas. Byggstart: Finansiering saknas. Projektet finns inte med i nationella transportplanen och därmed finns inget beslut om byggstart.”

Var är pengarna? Nu måste regeringen se till att den beslutade satsningen på dubbelspår finansieras och att Trafikverkets uppdrag kan fortsätta!

En annan reflektion jag haft är att vi borde få en form av snabbtåg mellan Gällivare och Kiruna. Tänk vilka möjligheter som uppstår när vi kan åka mellan orterna på 35-40 minuter. Det skulle utveckla hela Malmfälten i positiv riktning genom att arbetspendling blir både snabbare och säkrare, vi skulle kunna få fördelaktig delning av infrastruktur, turism m m.

Tack för ordet!