Debatten om A-traktorerna har varit livlig de senaste åren. Många har en åsikt om röda trianglarna, som blivit allt fler på vägarna de senaste åren.
Jag tror att den uppåtgående trenden för A-traktorerna vittnar om det funnits ett behov för denna typ av fordon och att de fyller en viktig funktion, men att krångliga regler tidigare satt stopp.
När EU-kommissionen nu utreder ifall A-traktorn verkligen ska kunna köras med mopedkörkort är det dags för Sverige att höja rösten.
EU består av länder som till stora delar är lika varandra, men som ibland också har vitt skilda förutsättningar och villkor. Att få EU-lagstiftningen att passa alla är en utmaning, och ofta innebär det att vi får enas om kompromisser för att alla ska kunna känna sig nöjda. Ibland behövs anpassningar och undantag.
EU-kommissionens skepsis till A-traktorn är ett exempel på att svenska omständigheter inte alltid avspeglar sig i dagens EU-lagstiftning.
Sverige har långa avstånd och ett kallt klimat, inte minst hos oss uppe i norr. Alla som kört moped i Norrbotten eller Västerbotten framåt november vet att det inte alltid är någon särskilt festlig aktivitet. När snön fallit är det dessutom antingen omöjligt eller livsfarligt. Har man inte lyckan att ha föräldrar som kan skjutsa eller gott om kollektivtrafik runt knuten blir enda alternativet att stanna hemma. För ungdomar i glesbygden och på mindre orter behövs A-traktorn allra mest.
Det finns också en stark ungdomskultur kring EPA- och A-traktorerna som är befriande jämställd och som är värd att värna.
Arbetet pågår med att göra A-traktorn till ett modernt och säkert färdmedel. Transportstyrelsen har nyligen föreslagit att bilarna bland annat ska ha säkerhetsbälte och vinterdäck, samt att det endast ska sitta en person per säte i bilen. Det är förstås självklarheter. Ifall hastighetsgränsen dessutom höjdes till 45 kilometer i timmen skulle A-traktorerna kunna följa med i trafikrytmen bättre, och incitamenten till att trimma skulle minska.
Det är idag ologiskt att de mindre och ofta inte lika krocksäkra EU-mopedbilarna kan köras i den hastigheten, medan A-traktorerna idag endast får köras i 30 kilometer i timmen.
Det krävs nu att regeringen agerar snabbt och markerar A-traktorns betydelse inför EU-kommissionen. Annars riskerar Sverige att få en stämning på halsen och A-traktorns existens som vi känner den idag kommer att vara hotad.
Det vore väldigt olyckligt för de många ungdomar som idag är beroende av A-traktorn för att kunna ta sig fram i trafiken.