Målet är en jämlik skola i Luleå

Birgitta Ahlqvist är aktiv i S-kvinnor i Luleå. Hon har jobbat 27 år som lärare och rektor.

Birgitta Ahlqvist är aktiv i S-kvinnor i Luleå. Hon skriver regelbundet på sidan 2 i NSD.

Birgitta Ahlqvist är aktiv i S-kvinnor i Luleå. Hon skriver regelbundet på sidan 2 i NSD.

Foto:

Gästkrönika2020-10-15 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är mycket som händer i vår kommun just nu. Kommunalrådet har avgått och en folkomröstning om skolstrukturen i Luleå ska genomföras den 8 november. Att Lenita Ericson har avgått känns mycket tråkigt, men det måste vi lösa i partiet, inte i media.

Däremot berör folkomröstningen oss alla och den måste vi verkligen debattera. En öppen debatt kommer att ge bästa resultatet, skolan är tillsammans med vården våra stora viktiga institutioner som vi har ett gemensamt ansvar för.

I lördags kom information i våra brevlådor om hur omröstningen ska gå till och vilka alternativ vi har att välja mellan,  naturligtvis kan vi också avstå om vi vill.

Jag har jobbat 27 år i skolan som lärare och rektor och den erfarenheten jag bär med mig därifrån, inte från politiken, gör att jag är helt säker på hur jag ska rösta.

Att få gå i skola är en av våra grundläggande mänskliga rättigheter och forskning visar att en skola av god kvalitet, är en av de viktigaste grunderna för välstånd, bra hälsa och jämlikhet. 

Barnen är Luleås framtid och dem måste vi värna om, om vill ha en bra utveckling i kommunen. Därför är det så viktigt att alla barn får samma möjligheter att gå i en bra skola. Den utbildning man får ska inte bero på var man bor eller i vilken familj man växer upp.

Skolan ska liksom vården vara jämlik. Idag har vi en skola för alla men tyvärr har vi inte en jämlik skola. 

En del barn får undervisning av behöriga lärare andra får klara sig med icke behöriga lärare. Vissa får gå i en skola som har bra utrustade undervisningslokaler och skolbibliotek, andra får klara sig med enklare lokaler och vissa har en bra elevhälsa andra sämre. En del barn har många kamrater att umgås med andra få eller inga, därför skolan har så få elever.

Det är i skolan omvärlden vidgas från familj och grannar till nya ansikten. Vi lär oss bli sociala och ta hänsyn till olikheter. Möter du många kamrater från olika samhällsgrupper redan i skolan blir det naturligt att möta dem i vuxenlivet. 

Därför är skolor där eleverna träffar många kamrater från olika samhällsgrupper att föredra framför de riktigt små, men det handlar också om att kunna rekrytera behörig personal till skolan. Idag är det mycket svårt till de små skolorna.

Nu vill BUN skapa en jämlik skola i Luleå kommun. De vill att alla barn ska få gå i en skola med hög kvalitet som ger bästa förutsättningar att lära. De vill att barnen i Luleå ska ha behöriga lärare, bra undervisningslokaler och en elevhälsa som finns på plats när barnen behöver den och det ska gälla alla barn, även landsbygdens barn. Ingen ska diskrimineras.