Längtar till jag kan ta bussen igen

Anders Öberg (S) är oppositionsråd i Region Norrbotten. Den här gången skriver han om Länstrafiken.

Anders Öberg (S) är oppositionsråd i Region Norrbotten. Den här gången skriver han om Länstrafiken.

Anders Öberg (S) är oppositionsråd i Region Norrbotten. Den här gången skriver han om Länstrafiken.

Foto: NSD Arkiv

Gästkrönika2020-11-12 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att ta bussen till jobbet, skolan eller träningen, är inget vi bör göra just nu. Vi ska följa råden och undvika kollektivtrafiken om man inte absolut måste, eller inte har andra alternativ.

Detta får till följd att intäkterna för kollektivtrafiken minskar med 30 procent. Dock kvarstår kostnaderna och bussarna ska fortsätta att rulla, för att möjliggöra för att eleverna ska kunna ta sig till skolan, eller för de som jobbar på samhällsviktiga uppdrag.

I Norrbotten är det regionala kollektivtrafikmyndigheten som beslutar om trafiken. Länstrafiken har uppgiften att beställa och se till att trafiken fungerar. Att minska kostnaderna för trafik är ett större arbete, utifrån avtal mellan beställaren länstrafiken och utförarna bussägarna.

Vem ska betala för de uteblivna passagerarna? Den S-ledda Regeringen har gett svensk kollektivtrafik tre miljarder kr, något som inte kommer räcka till för att täcka upp för en beräknad förlust. 

Men även Region Norrbotten har av samma regering fått extra anslag i en omfattning vi aldrig tidigare sett. Det här är pengar som ska används för att kompensera för de ökade kostnaderna för sjukvård, minskade skatteintäkter och underskotten i kollektivtrafiken.

Därför blir jag bekymrad när jag ser en utveckling med ett förslag till budgeten för trafiken för de kommande åren som visar på stora underskott. Att då blunda och inte vilja ta ansvar för situationen är inte rätt väg att gå. 

Den styrande majoriteten med regionråden Kennet Backgård, Linda Frohm och Nils-Olov Lindfors, säger att detta är ett ansvar för Länstrafiken att hantera, och väljer därmed att bortse från att Region Norrbotten har ansvaret för busstrafiken mellan kommunerna.

Effekten med uteblivna extra anslag kan komma att innebära stora konsekvenser för orter och områden som kommer att stå utan en fungerande kollektivtrafik. 

Till syvende och sist så kommer det att innebära att människor hamnar i kläm och deras vardag försvåras.

Alla de nu påbörjade uppdragen att utveckla attraktiviteten, ta ansvar för att hantera situation och förändra kommer inte att räcka. Norrbotten behöver nu ta ett omtag med en ny trafikkarta. 

Det kommer vi inte kunna lösa i en handvändning, utan att täcka upp underskott och ge länstrafiken tid och extra anslag. Detta för att skapa en kollektivtrafik som är hållbar, ger förutsättningar till ökad jämlikhet och där bilen inte ska vara normen.