Det står på spel i folkomröstningen

Nils Harnesk är S-politiker i Luleå.

"Polariseringen i skolfrågan är ett problem", framhåller Nils Harnesk (S), Luleå.

"Polariseringen i skolfrågan är ett problem", framhåller Nils Harnesk (S), Luleå.

Foto: NSD Arkiv

Gästkrönika2020-09-30 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För fyra år sen skrev jag mitt första inlägg i skolfrågan. Jag har sen dess försökt belysa problemet i att reducera en så komplex fråga till att handla om ja eller nej i en folkomröstning och att polariseringen är ett problem. 

Det är lika aktuellt idag. 

Forskningsrapporten "Åtta skolexempel på lokal demokrati?" är intressant. 

Den visar att det vid folkomröstningar i frågor som rör skolstrukturen är ett generellt lågt valdeltagande, i en majoritet av fallen under 30 procent, men upp till 90 procent i de områden som påverkas av besluten. 

Kraven på direktdemokrati kolliderar med jämlikheten och helhetsansvaret. De som redan har stora kunskaper och en politisk medvetenhet deltar och ges därmed möjlighet att förstärka redan existerande politiska ojämlikheter. 

Det går inte heller att lyfta ut frågan om en eller ett antal skolor från helheten. 

För oss socialdemokrater handlar skolfrågan om att ta ansvar för att möta skollagens krav om en jämlik och likvärdig utbildning för alla barn. 

Skolan finansieras med elevpengen. Ett större antal elever vid en skolenhet gör att vi kan erbjuda heltider till ämnesbehöriga lärare, anställa specialpedagoger och skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att klara skolan. 

Luleå kommun, liksom övriga kommuner i Sverige, står inför ekonomiska svårigheter. Vi behöver en skolstruktur som både är kostnadseffektiv och modern. 

Många skolor i Luleå är gamla, möter inte tillgänglighetskrav, har för små kök, dålig energieffektivitet, stora renoveringsbehov och för få elever för att finansiera verksamheten.  

I en del fall, som Svartöstadsskolan, har vi en skolstruktur som är mer än 100 år gammal. När den uppfördes fanns inte ens stadsdelen Örnäset eller Hertsön. 

Luleå växer men gör det på delvis andra platser än tidigare. Vi får inte falla för att romantisera det som varit. 

På vissa områden, som Kronan, måste nya skolor uppföras. På andra områden behöver de renoveras och utökas. I andra områden måste de läggas ned och eleverna flyttas, som i Sunderbyn. Nya Sunderbyskolan visar goda resultat och att vi gjort rätt vägval. 

Vi måste bygga en skolstruktur som är anpassad för dagens behov och som håller för framtiden. 

Det är det som står på spel i folkomröstningen. Två partier i fullmäktige tar sitt uppdrag på allvar och håller fokus på vad det handlar om: alla barns rätt till en bra utbildning. Två av elva.