Det krävs mer än jobb och mat på bordet

Susann Jonsson, Hovlös, är bland annat styrelseledamot i BD Pop.

Susann Jonsson, Hovlös, är bland annat styrelseledamot i BD Pop och Sveriges Radio.

Susann Jonsson, Hovlös, är bland annat styrelseledamot i BD Pop och Sveriges Radio.

Foto: Sveriges Radio

Gästkrönika2021-03-24 06:03
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Flytta norrut – här finns jobben”, ropar Arbetsförmedlingen. 

Över 700 miljarder(!) investeras i de två nordligaste länen framöver och Norrbotten har ledartröjan när den gröna industrirevolutionen randas. Hybrit, fossilfri järnsvamp à la LKAB och H2 Green Steel i Svartbyn. Att länet andas optimism och framtidstro är bara förnamnet.

Man behöver inte vara civilingenjör för att glädjas åt allt detta (men nog underlättar det). Det är svårt att prognostisera antal arbetstillfällen som skapas, men vi snackar tusentals. 

Eftersom Norrbotten redan idag har oerhört låg arbetslöshet måste vi attrahera folk söderifrån, eller i alla fall någon annanstans ifrån. Utsocknes. Vilken härlig utmaning för arbetsmarknadspolitiken. Gudskelov har vi ett kompetent statsråd på området: norrbottning såklart. Utflyttad norrbottning, en av många.

Och här någonstans anar vi gruset i skon. Hur ska vi attrahera folk att flytta hit? Och få unga norrbottningar att inte dra härifrån? 

Tiden är förbi när ett jobb och mat på bordet räcker som lockbete. "Fly in-fly out" hänger som ett spöke över oss. 

Vi måste erbjuda det goda livet, hela paletten. Och nu ska jag svära i kyrkan: vit orörd snö, nära till naturen, skoterkörning och hjortronplockning i midnattssol räcker inte. Det har Norrbotten erbjudit i alla tider – och ändå tappar vi befolkning varje år SCB publicerar sina siffror.

Flyttar man för att jobb saknas? Knappast. Nog finns det jobb i Norrbotten – den brännande frågan är väl vilka sorts jobb vi kan erbjuda. 

Vi behöver ett mer differentierat näringsliv, en mer mångfacetterad arbetsmarknad. Och här kommer exemplet BD Pop in!

BD Pop är ett litet men naggande gott offentligägt bolag som bygger bransch inom musikområdet och utvecklar artister och låtmakare. 

Jag anar att få känner till det. Men nämner jag Mattias Alkberg, Nadja Holm och Kitok – då hänger ni med. 

Så klart hade Zacke säkert försörjt sig i musikbranschen ändå – han är ju precis som Alkberg & Co mer än begåvad – men jag törs påstå att BD Pop har hjälpt till på vägen. Ekonomisk och mänsklig support när man som bäst behöver det, studiotid i gamla Kurirenhuset inte att förglömma. BD Pop tillhör de kreativa aktörer vi måste värna och utveckla. Att avveckla kulturell infrastruktur eller ens nagga den i kanten är tondövt. 

Det är dags att boosta bilden av Norrbotten. Det gröna stålet är en komponent – popkollo för tjejer, ett schysst gitarriff, blytunga beats och tonartshöjningar de övriga.