Även i år uppmärksammas dagens datum, 11 februari, som 112-dagen i hela Europa. Den goda tanken är att upplysa människor om att larmnumret 112 fungerar i hela Europa om du behöver hjälp.
I Sverige känner hela 97 procent av befolkningen till att 112 är nödnumret, vilket är tredje högst i Europa.
I det stora hela funkar alarmeringstjänsten också bra i Sverige. Det är lätt att larma polis, brandkår och ambulans.
Men ibland brister systemen och rutinerna även i Sverige. En utvärdering av storbranden hos Polarbröd i Älvsbyn visar att tekniska problem i kommunikationen mellan SOS Alarm och räddningstjänsten fördröjde insatsen med fem minuter.
Utredningen visar att det inte hade någon betydelse för det snabba och dramatiska brandförloppet. Men SOS Alarm ser nu över rutinerna och tekniken för att liknande förseningar inte ska ske i framtiden, vilket är bra. Fem minuter kan framstå som en liten fördröjning men dessa minuter kan ju spela stor roll för att rädda liv vid bränder och allvarliga olyckor.
Liknande problem i samordningen och kommunikationen uppdagades för övrigt i utvärderingarna efter den stora skogsbranden i Västmanland 2014.
Därför behövs ett ständigt förändringsarbete för att utveckla verksamheten. Det måste finnas ett fungerande samspel mellan SOS Alarm, polis, sjukvård och brandkår – alla delar i samhällets räddningstjänst.
Om olika aktörer i larmkedjan har skilda tekniska lösningar och saknar möjlighet att dela information med varandra elektroniskt kan det leda till fördröjningar och en risk för att viktig information går förlorad, vilket i förlängningen kan få förödande konsekvenser.
Om detta bör vi också tala denna torsdag 11 februari 2021.