I februari 2020 blev det klart att norska Vy Tåg får Trafikverkets uppdrag att sköta nattågstrafiken på sträckan Stockholm-Norrbotten-Narvik under perioden 2020-2024.
Det är emellertid en förändring som kantats av många problem.
"Lokhaverier, inställda tåg och kraftiga förseningar har tärt hårt på tågbolagets image. Kritiken har varit hård och förtroendet sjunkande", sammanfattade Christer Wilhelmsson, svenska Järnvägsfrämjandet, och Gunnar A Kajander, norska For Jernbane, i en debattartikel i Norrbottens-Kuriren 6 september 2021.
En annan effekt av beslutet 2020 var att SJ, som förlorade upphandlingen, slutade att planera och samordna för nattågstrafik från Göteborg till Norrbotten.
Det går inte längre att kliva på ett nattåg i Göteborg och resa hela vägen till Kiruna eller Abisko. Den som åker från Västsverige får antingen åka med SJ:s nattåg till Umeå och byta tåg där eller åka till Stockholm och byta till Vys norrgående nattåg.
Det är en klar försämring jämfört med tidigare. Till exempel har det blivit krångligare för människor i Västsverige att ta sig enkelt, smidigt och klimatsmart hela vägen till landets nordligaste järnvägsdestinationer, vilket är negativt för besöksnäringen i regionen.
En av dem som reagerade starkt i samband med upphandlingen 2020 var Claes Nordmark (S), kommunalråd i Boden och ordförande för Norrbottens kommuner.
"Det här är ett resultat av att en myndighet, i det här fallet Trafikverket, inte har tagit sitt ansvar för hela landet", sa han till NSD 15 maj 2020.
Nordmark anser att Trafikverket istället borde ha sagt till regeringen att det finns ett stort behov av att människor kan åka nattåg även på sträckan Göteborg-Narvik och att det borde ha skett en upphandling också av den trafiken.
Nu är skadan emellertid skedd och det lönar sig inte att gråta över spilld mjölk. Istället bör alla norrbottniska företrädare samla sig och börja agera för hur en bättre fungerande Norrlandstrafik ska se ut efter 2024.
Det är dags att ta ett snack med Trafikverkets nya generaldirektör Roberto Maiorana, nya infrastrukturministern Andreas Carlsson (KD) och andra tunga beslutsfattare.
Tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) har redan gett Trafikverket klartecken att köpa nya fräscha vagnar för nattågstrafiken till övre Norrland, vilket är minst sagt välbehövligt.
Men det är också en rimlig idé att alla de som bor i Västsverige ges samma möjligheter som folk i 08-området att nyttja denna nya fina vagnspark när de reser till fjällvärlden i landets nordligaste län.
Det borde finnas ett nattåg som hela sträckan Göteborg-Narvik tur och retur.