Tag strid för järnvägen!
En borgerlig röststrejk i norr kan bli tuvan som fäller hela det borgerliga lasset.
Det var klackarna i taket på gamla O"Learys i Luleå efter den borgerliga valsegern 2006. Stefan Tornberg (C) och Krister Hammarbergh (M) firade sina riksdagsmandat. Men nu är det dags att börja visa resultat. Ledarskribenten i Norra Västerbotten (LIB) i Skellefteå uppmanar till borgerlig röststrejk om det inte blir någon Norrbotniabana.
Foto: Pär Bäckström
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Tunga företrädare för näringslivet vittnade om behovet av snabbare och effektivare järnvägstransporter i regionen.
Men nu gäller det att omedelbart sätta press på regeringen och Banverket om det ska bli en ny kustjärnväg. Det brinner i knutarna.
Regeringen vill ha trafikverkens förslag till framtidsplaner senast 2 september 2009. Samtidigt skickas verkens förslag ut på en snabbremiss till 2 november.
Därefter ska regeringen fatta sitt beslut om trafikplanerna, däribland framtiden för Norrbotniabanan.
Tyvärr har regeringschefen Fredrik Reinfeldt (M) hittills visat ett begränsat intresse för Norrbotniabanan.
"Det är övermaga att lova spaden i jorden 2010", sa Reinfeldt i NSD 1 september 2006.
"Vägverket och Banverket talar båda om ett massivt underskott, så en Norrbotniabana är omöjlig", sa statsministern i Västerbottens Folkblad 8 maj 2008.
Även andra allianspartier har varit kallsinniga till det norrländska järnvägsprojektet.
I riksdagsmotionen 2004/05:T459 ansåg kristdemokraterna att Norrbotniabanan bör utgå från Banverkets planering.
I riksdagsmotionen 2004/05:T468 uttryckte folkpartiet samma sak.
Det betyder att det är uppförsbacke för Norrbotniabanan just nu. Många i borgerligheten betraktar Norrbotniabanan som ett grönt hugskott eller som ett kostsamt glesbygdsprojekt som bara engagerar en handfull röda kommunpolitiker i norr.
Men näringslivets starka engagemang för Norrbotniabanan visar hur felaktig den bilden är.
"Norrbotniabanan är av strategisk betydelse för näringslivet i Sverige", skrev direktörerna i LKAB, Sveaskog, Boliden, Getinge, Älvsbyhus och Smurfit Kappa i en skrivelse till regeringen 24 november 2008.
Därför är det nu hög tid att Reineldt & Co tänker om.
Eller som Ola Theander, politisk chefredaktör i liberala Norra Västerbotten, uttrycker saken i en ledare:
"I sak är det en nationell fråga av största dignitet. Betydligt större än att satsa på snabbtåg i Mellansverige som får pendlarna i Mälardalen att tjäna några minuter. Norrbotniabanan handlar om hur den svenska basindustrin och därtill många internationellt verksamma verkstadsföretag ska kunna utvecklas. Den handlar om hur de enorma naturresurserna som finns i nordöstra Ryssland ska kunna få en billig, miljövänlig och säker transport ut i världen."
Ola Theander går så långt att han uppmanar de borgerliga väljarna i norr till röststrejk, om det inte blir en Norrbotniabana:
"De borgerliga partierna har sex mandat i Norrbotten och Västerbotten. Säg att en röststrejk innebär att fyra mandat kan förloras. Då går tåget för regeringen, om uttrycket tillåts. Vilket kanske kan öka regeringens intresse att säga ja till Norrbotniabanan", skriver han i Norran.
Det är ord som borde väcka viss eftertanke hos Fredrik Reinfeldt, infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) och övriga i den borgerliga ministären.
En borgerlig röststrejk i norr kan bli tuvan som fäller hela det borgerliga lasset.