Ta det lugnt i jultrafiken!

Arbetet för nollvisionen har gett tydliga resultat. Men trafiksÀkerhetsarbetet fÄr inte stanna av.

Under julhelgen Àr det mÄnga som fÀrdas lÀngs vintervÀgarna till och frÄn nÀra och kÀra.

Under julhelgen Àr det mÄnga som fÀrdas lÀngs vintervÀgarna till och frÄn nÀra och kÀra.

Foto: Dennis Pettersson

Ledare2023-12-22 06:01
Detta Àr en ledare. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

Minns ni Ines Uusman? Hon var kommunikationsminister i den socialdemokratiska regeringen 1994-1998 och den som myntade begreppet "nollvisionen" – att ingen ska behöva dödas eller skadar allvarligt i trafiken.

Uusmans initiativ blev startskottet för bred samhÀllssatsning pÄ trafiksÀkerheten. Under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet gjordes en rad ÄtgÀrder.

PromillegrÀnser sÀnktes, straffskalor skÀrptes och en nolltolerans för narkotika i trafiken infördes. Polisen fick resurser för att utöka antalet utandningsprov.

Även infrastrukturen har utvecklats och blivit sĂ€krare. Det har byggts mil efter mil med vajerrĂ€cken. Separering av bilar, cyklister och fotgĂ€ngare i tĂ€tbebyggda omrĂ„den har ökat. Antalet cirkulationsplatser har blivit fler.

Samtidigt har det skett en teknisk utveckling i bilarna med krockkuddar och andra sÀkerhetsanordningar.

Resultaten Àr tydliga.

  • Under perioden 1990-2000 (före nollvisionen) dog i genomsnitt 612 personer i trafiken varje Ă„r.
  • Under Ă„ren 2001-2010 sjönk antalet trafikdöda per Ă„r till i snitt 453 personer.
  • DĂ€refter, 2011-2022, Ă€r genomsnittsiffran 258 trafikdöda per Ă„r.

Det Àr en remarkabel minskning av antalet dödsolyckor jÀmfört med hur det sÄg ut innan arbetet med nollvision.

Sverige tillhör de europeiska lÀnder som har minst omkomna i trafikolyckor, vilket Àr ett gott betyg Ät allt arbete som gjorts av Trafikverket, polisen och andra som arbetat för att öka trafiksÀkerheten.

FramgÄngarna betyder dock inte att regering, riksdag och ansvariga myndigheter kan slÄ sig till ro.

Fortfarande finns mÄnga tungt trafikerade vÀgar som saknar mittrÀcken och separerade körbanor. Fortfarande skördar rattfylleriet mÄnga dödsoffer. Fortfarande bryter mÄnga mot hastighetsgrÀnserna Àven i tÀtbebyggda omrÄden.

Kort sagt: Fortfarande finns massor kvar att göra för att nollvisionen ska bli verklighet. 227 trafikdöda (som var fallet under 2022) Àr och förblir 227 mÀnskliga tragedier.

DÀrför fÄr regering och riksdag inte tveka om att tillskjuta mer pengar till Trafikverket och polisen för att förstÀrka sÀkerheten lÀngs vÄra vÀgar.

Enligt berÀkningar försvinner cirka 650 miljoner kronor i skatteintÀkter nÀr Tidöpartierna (Sverigedemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna) slopar plastpÄseskatten. Det Àr pengar som med fördel istÀllet kunde ha anvÀnts för stÀrka trafiksÀkerheten.

Sedan Ă€r det förstĂ„s alltid ocksĂ„ ett personligt ansvar att ta det lugnt i trafiken, hĂ„lla avstĂ„nd och anpassa hastigheten efter vĂ€glaget – i synnerhet inför och under julhelgen nĂ€r det Ă€r mĂ„nga som fĂ€rdas lĂ€ngs vintervĂ€garna till och frĂ„n nĂ€ra och kĂ€ra.