Under den M-ledda regeringen 2006-2014 sänktes skatterna med nästan 140 miljarder kr.
I spåret av denna politik följde bland annat en nedmontering av den statliga servicen i stora delar av Sverige.
Allt fler statliga funktioner och jobb koncentrerades till 08-området, samtidigt som de regionala klyftorna blev större.
Statskontorets rapport ”Statliga myndigheters lokalisering” ger svart på vitt. Under åren 2008-2014 försvann hela 133 statliga arbetsställen på mindre tätorter (orter som har en befolkning under 10 000 personer)!
Efter regeringsskiftet 2014 har det emellertid skett en kursändring. Under förra mandatperioden påbörjades en politik för att stärka den statliga närvaron runtom i Sverige.
• Statliga verksamheter har omlokaliserats från Stockholm till andra delar av landet – däribland Polarforskningssekretariatet som fick nytt säte i Luleå.
• Flera nya statliga servicekontor har byggts upp, bland annat i Jokkmokk och Överkalix. Nu finns totalt 117 statliga servicekontor runtom i Sverige.
• Dessutom har det skett en kraftig utbyggnad av polisutbildningen, vilket innebär att det blir fler poliser i hela landet.
Nu kommer fler initiativ i samma riktning. I en departementspromemoria, som gick ut på remiss i förra veckan, föreslås nya statliga servicekontor på sammanlagt 28 nya orter runtom i landet. Boden är en av de orter som berörs.
"En fin julklapp", kommenterar kommunalrådet Claes Nordmark (S), Boden.
Vid dessa kontor ska människor kunna göra sina ärenden till Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Hos en del kontor ingår även Arbetsförmedlingen i verksamheten.
I departementspromemorian föreslås också att CSN, Kronofogdemyndigheten, Trafikverket och Transportstyrelsen ska vara en del av servicekontoren. Dessutom talas om möjligheterna att samverka med polisen, dock utan skarpa förslag.
Mycket återstår fortfarande att göra. Men inriktningen är klok och välmotiverad. Statliga verksamheter – som hanterar pensioner, sjukförsäkring, skatter, studiemedel och annat som har stor betydelse för många människors liv och trygghet – ska vara tillgängliga och lätta att nå i hela Sverige.
Många ärenden kan så klart skötas via Internet. Men det finns stora grupper som behöver den personliga hjälpen och stödet från professionella handläggare för att orientera sig bland alla statliga blanketter.
Därför finns skäl att välkomna den nya politiken. Investeringar i den statliga servicen runtom i landet är viktigare än nya RUT- och jobbskatteavdrag.