Skiljelinjerna tydliggörs

S-ledaren och statsministerkandidaten Stefan Löfven välkomnades till helgens valupptakt i Skellefteå av S-distriktsombudsmännen Maria Lindberg, Västerbotten, och (med ryggen mot kameran)  Lars Granberg, Norrbotten.  Bakom Löfven skymtar hans ständigt närvarande pressekreterare Anne Ekberg.?FOTO: OLOV ABRAHAMSSON

S-ledaren och statsministerkandidaten Stefan Löfven välkomnades till helgens valupptakt i Skellefteå av S-distriktsombudsmännen Maria Lindberg, Västerbotten, och (med ryggen mot kameran) Lars Granberg, Norrbotten. Bakom Löfven skymtar hans ständigt närvarande pressekreterare Anne Ekberg.?FOTO: OLOV ABRAHAMSSON

Foto:

LEDARE2014-01-26 22:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Övning ger färdighet. S-ledaren och statsministerkandidaten Stefan Löfven har utvecklats som talare.

Vid Socialdemokraternas och LO:s regionala valupptakt i Skellefteå höll han ett roligt, inspirerande och starkt ideologiskt laddat tal.

Löfven tydliggjorde skiljelinjerna inför höstens riksdagsval. Han konstaterade att politiken måste spela en aktivare roll än i dag.

”Samhället måste ta ansvar när skolorna inte fungerar eller järnvägsunderhållet brister. Marknaden löser inte problemen”, sa han inför ungefär 160 partiaktivister som samlats på Medlefors folkhögskola.

Hoppingivande var Löfvens relativt tydliga besked om Norrbotniabanan på den efterföljande pressträffen.

”Vi vill påbörja bygget nästa mandatperiod”, sa han.

Löfven tryckte hårt på att det måste finnas fungerande infrastruktur i hela landet.

”Dels handlar det om industrins behov av godstransporter. Dels kan järnvägen skapa större arbetsmarknadsregioner”, sa han.

Löfven förklarade dock att han inte har en färdig tidsplan.

”Vi behöver först samråda med regionen om vilken sträcka som ska byggas först”, sa han.

Det är ett starkare uttalande för Norrbotniabanan än något som har sagts och gjorts av Fredrik Reinfeldt under hans snart åtta år vid makten.

I Västerbottens Folkblad 8 maj 2008 sa Reinfeldt till och med att ”en Norrbotniabana är omöjlig”.

Under den nuvarande regeringen har Norrbotniabanan följaktligen hamnat helt utanför den trafikpolitiska dagordningen.

Den finns överhuvudtaget inte nämnd i Trafikverkets plan för perioden 2014-2025.

Men Löfven har ett annat synsätt. Han har fötterna i både den norrländska och stockholmska verkligheten. Löfven vet att det finns liv och näringsliv utanför 08-området och behov av bättre infrastruktur även i norra Sverige.

Bakgrunden inom verkstadsindustrin i Örnsköldsvik har gett honom erfarenheter som saknas hos dagens statsminister.

Löfven kommer dessutom inte att ha några problem att samråda med regionen om Norrbotniabanan.

Bjud in Norrbotniabanans talespersoner (Lorentz Andersson, Gusten Granström, Elisabeth Sinclair och Peter Roslund) till ett snack i partihögkvarteret på Sveavägen 68.

De kommer knappast att ha några delade meningar om vilken etapp som bör komma först.

I dag finns en närmast öronbedövade samstämmighet i regionen om att det inte spelar någon roll om byggstarten sker i Umeå, Luleå, Skellefteå eller Piteå.

Det viktiga är att en ny regering sätter fart på projektet och att vi slipper dagens politiska handlingsförlamning.

Norrbotniabanan är ett konkret och påtagligt exempel på Löfvens ideologiska resonemang om att samhället måste ta större ansvar.

Marknadskrafterna kommer inte att bygga en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Det krävs en regering som tar ansvar för att driva och förverkliga projektet.

Och vid det här laget är det alldeles klart att denna regering måste vara S-märkt. Med fortsatt Reinfeldt-styre blir det ingen järnvägssatsning norr om Umeå.