Roslund kräver action

Banverket anpassar sig bara efter signalerna från regeringskansliet.

Ledare2009-04-02 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Norrbotniabanan har ingen plats i Banverkets framtidsplaner. Banan finns inte med i de underlag som Banverket lägger fram till regeringen inför höstens infrastrukturbeslut.
"Det känns jättetrist och som att vi tar ett steg bakåt", säger kommunalrådet Peter Roslund, Piteå, tillika ordförande i den regionala Norrbotniegruppen.
Roslund kräver nu att Centerns Stefan Tornberg och Moderaternas Krister Hammarbergh kliver in på planen och börjar agera.

Helt rätt. Inför valet 2006 ansåg Stefan Tornberg att Roslund borde lämna posten som ordförande i Norrbotniabanegruppen, eftersom han hade varnat för konsekvenserna vid ett regeringsskifte. Roslund hade på sitt stillsamma, sakliga och lite gråa vis påpekat att det kommit signaler från den borgerliga sidan om att bygget inte skulle bli av.
I en debattartikel i NSD 15 september 2006 lovade dock Tornberg att "alliansen har banan på spåret". Men utvecklingen efter valet visar att det bara var lokala hojt för lokal konsumtion.

Norrbotniabanan har svagt stöd hos Tornbergs kompisar i regeringen. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har flera gånger uttryckt skepsis mot Norrbotniabanan. I NSD 1 september 2006 tyckte Reinfeldt att "det var övermaga att lova spaden i jorden 2010". I Västerbottens Folkblad 8 maj 2008 ansåg han att Norrbotniabanan är "omöjlig".
Det är sådana politiska signaler som påverkar Banverket. Myndigheten anpassar sig efter en regering som prioriterar andra projekt än Norrbotniabanan.

Situationen blir inte bättre av att Tornberg och Hammarberg ligger lågt. Det är en passivitet som äventyrar järnvägsprojektet i norr, men även kan bli mycket kostsam för de borgerliga i valet 2010.

Ola Theander, politisk chefredaktör på liberala Norra Västerbotten i Skellefteå, går så långt att han uppmanar de borgerliga väljarna i norr till röststrejk:
"Om inte regeringen inser behovet och värdet av Norrbotniabanan skulle kanske en väljarbojkott mot regeringspartierna fungera. Det är ett fult förslag - men nu måste norrlänningarna kriga för Norrbotniabanan", skriver han i en ledare i Norran 1 april.

Det finns inte lika många väljare i skogslänen som i Stockholm, men det är röster som har betydelse. De borgerliga partierna har sex riksdagsmandat i Norrbotten och Västerbotten i dag. Säg att en röststrejk innebär att de borgerliga partierna tappar tre eller fyra mandat.
Det kan i så fall bli tungan på vågen som fäller avgörandet i valet nästa år. Tornberg och Hammarberg borde nog vara rädda för hur det kommer att gå med deras riksdagsmandat i framtiden.