"Titta vad som händer i Sverige. Vem hade trott det, om Sverige?", utropade Donald Trump för några år sedan i ett av sina många märkliga tal som USA:s president.
Det var menat som kritik. Men snarare finns skäl för USA och andra att betrakta Sverige – i synnerhet norra delen av landet – med viss avund.
Enligt World Economic Forum är Sverige redan världens främsta land när det gäller omställningen från fossila bränslen till förnybar energi.
Under måndagen kom dessutom besked om att gruvjätten LKAB ska investera uppemot 400 miljarder kr fram till 2040 för att ställa om i grön riktning.
Den gamla tekniken för tillverkning av järnmalmspellets ska ersättas av en vätgasbaserad process. Det kommer att finnas koldioxidfri järnsvamp från Malmfälten i Norrbotten när Europa och resten av världen ska investera i tåg, elbilar, vindkraft och andra klimatvänliga saker.
LKAB-satsningen är bara ett exempel på innovationerna och det industriella nytänkandet i norra Sverige. Det finns många fler.
31 augusti skrev jag om Hybrit – initiativet för att utveckla en stålproduktion helt utan koldioxidutsläpp. 11 november noterade jag hur skogen nu används för att få fram förnybara bränslen. Vid flera tillfällen har jag uppmärksammat Northvolt i Skellefteå, ett företag som ska tillverka litiumjonbatterier för elbilar.
Det är investeringar som är bra för miljön och klimatet. Men de medverkar dessutom till att skapa nya jobb och ny företagsamhet. Även många små företag har glädje av de gröna investeringarna.
Bara ett litet exempel: I juli 2018 besökte jag vindkraftparken i Markbygden. Där träffade jag företrädare för Lapplands Eltjänst, ett företag från Jokkmokk som fått en order på hela 136 miljoner kr för att dra kabel och göra installationer i det enorma området.
Glädjande är också att Sverige sedan 2014 har en regering som är med på noterna, stöttar utvecklingen och prioriterar väg- och järnvägssatsningar i norra Sverige.
Stefan Löfvens regering har en helt annan förståelse för vikten av att investera i infrastruktur och industri i norr än den M-ledda regeringen 2006-2014.
Norrbotniabanan, Malmporten, upprustning av Malmbanan, ombyggnad av delar av E10, mer pengar till tjälsäkring av vägnätet och den nya E4-bron över Kalix älv är prioriterade projekt i regeringens infrastrukturplan.
Avtrycken av allt som nu sker är mycket tydliga i arbetslöshetssiffrorna för hela regionen. Norrbotten och Västerbotten är numera de två län som har lägst arbetslöshet i hela landet.
Det finns verkligen skäl för världen att rikta blickarna mot norra Sverige för att se och lära!