Norrbotniabanan behandlas som något som katten släpat in

Peter Roslund (S), ordförande i Norrbotniabanegruppen, konstaterar att regeringen ställer hårdare krav på Norrbotniabanan än andra stora järnvägsprojekt.

Peter Roslund (S), ordförande i Norrbotniabanegruppen, konstaterar att regeringen ställer hårdare krav på Norrbotniabanan än andra stora järnvägsprojekt.

Foto: Pär Bäckström

LEDARE2010-07-02 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

13 juni träffade jag Piteås kommunalråd, tillika ordföranden i Norrbotniabanegruppen, Peter Roslund på LF Arena i Piteå. Han njöt av sommar, sol och målkalaset i division 1-matchen mellan Piteå IF:s damer och Bollstanäs. Matchen slutade 5-2 till Norrbottens främsta fotbollslag, vilket gladde både Roslund och mig.
Men lika nöjd var Roslund inte när jag bad honom kommentera den borgerliga regeringens krav på privat medfinansering av Norrbotniabanan.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) har ju hävdat att stora infrastruktursatsningar i princip alltid medfinansieras av näringslivet.
"Vi har låtit konsulter granska påståendet. Vi kan konstatera att det inte finns något likvärdigt projekt där näringslivet ställs inför kravet på medfinansiering", sade Roslund.
När näringslivet har deltagit som medfinansiär har det bara handlat om mindre projekt som stick- eller industrispår.

"Förbifart Stockholm" har ibland nämnts i sammanhanget.
Men det handlar inte om att enskilda företagare som bidrar med investeringsmedel och står bakom satsningen på "Förbibart Stockholm", utan om trängselavgifterna i Stockholm, vilket är något helt annat.

Det är sorgligt att Åsa Torstensson och regeringen behandlar Norrbotniabanan på annat sätt än infrastruktursatsningar i andra delar av landet.
Norrbotniabanan borde få en ärlig chans och samma förutsättningar som andra projekt.