Missnöje med propositionen

Ledare2008-10-03 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Länets s-riksdagsledamöter är inte nöjda med innehållet i regeringens infrastrukturproposition. De vill ha större engagemang för kommunikationerna i norr.
"Regeringen bör utnämna Luleå hamn ´Port of Luleå´ till prioriterad hamn och satsa på en utvecklad samverkan mellan de nordligaste hamnarna enligt konceptet ´North Sweden Sea Port´", skriver s-riksdagsledamoten Fredrik Lundh i en riksdagsmotion.
"När Sverige nästa år är ordförande i EU bör regeringen verka för att den Botniska korridoren prioriteras i EU. Projektet som bland annat består av Norrbotniabanan, Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan kan då få ekonomiskt stöd av EU", skriver s-riksdagsmannen Lars U Granberg i en gemensam motion med Agneta Lundberg, Örnsköldsvik, och Åsa Lindestam, Söderhamn.

Vi får hoppas att regeringen och kommunikationsminister Åsa Torstensson (c) lyssnar och tar till sig kraven från norr. Men det krävs sannolikt ett regeringsskifte för att de ska bli verklighet. Den nuvarande regeringen visar inget större intresse för nya infrastruktursatsningar i norr.
Socialdemokraterna har i alla fall en tradition att sätta norrlänningar på kommunikationsministerposten.
Gösta Skoglund, Umeå, var kommunikationsminister 1957-1965. Pitebon Curt Boström satt på posten 1982-85. Broderskaparen Georg Andersson, med starka band till både Norrbotten och Västerbotten, skötte "kommunicken" 1989-1991.

Dagens socialdemokratiske talesman trafikpolitiken, Ibrahim Baylan, bor helt i enlighet med s-traditionerna också i Umeå.
Det borde innebära att det finns större känsla för skogslänens behov och önskemål hos socialdemokraterna. Ett projekt som Norrbotniabanan har sannolikt större chans med Ibrahim Baylan som kommunikationsminister än Åsa Torstensson.