För åtta år sedan klubbade kommunfullmäktige i Kalix beslutet att lägga ned skolorna i Risön, Gammelgården och Pålänge.
Politiker och tjänstemän pekade på att en samordning till färre skolenheter skulle leda till lägre lokalkostnader, öka resurserna till själva kärnverksamheten, ge fler elever tillgång till behöriga lärare, stärka arbetet med elevhälsan och ge ett starkare pedagogiskt ledarskap.
Beslutet applåderades givetvis inte i de berörda byarna. Tvärtom fanns mycket högljudda protester. Vissa ansåg att det vara rena katastrofen och bara en flyttcirkus.
Men kommunpolitikerna stod på sig och genomförde förändringarna.
Nu – 2019 – prisas Kalix kommun som en av landets främsta skolkommuner av Lärarförbundet. I Lärarförbundets ranking av landets skolkommuner placerar sig Kalix på tredje plats av landets samtliga 290 kommuner.
Förbundets ranking bygger på tio olika kriterier – och Kalix ligger särskilt högt när det gäller tillgången till utbildade lärare, resurser till undervisningen och andelen elever som fullföljer sin gymnasieutbildning.
Resultatet är kul för Kalix och ett mycket gott betyg till alla lärare, skolledare och lokalpolitiker.
Noterbart är dessutom hur Kalix har stigit på Lärarförbundets lista. 2011 – före de stora förändringarna – låg kommunen på bara 143:e plats i riket. En rad andra norrbottniska kommuner ansågs ha bättre kvalitet i skolan.
Men nu – efter alla smärtsamma strukturbeslut – är inte bara Kalix bäst i Norrbotten utan alltså trea i hela Sverige. Det säger något om betydelsen av att det finns kommunpolitiker som tar sig an även kontroversiella frågor.
Det är samtidigt en fingervisning till Luleå, Kiruna, Haparanda och andra kommuner i vårt avlånga land som för närvarande är inne i samma förändringsarbete som Kalix var 2011.
Den som lägger ned en byaskola kan räkna med besvärande och uppslitande debatter. Men Kalixexemplet visar att sådana beslut kan medverka till att eleverna får tillgång till en bättre skola. Med facit i hand blev beslutet 2011 riktigt bra.
Det betyder så klart inte att det saknas bekymmer och utmaningar även i Kalix. Det finns fortfarande elever som inte klarar skolan och behov av särskilda insatser för dem som riskerar att halka efter.
Men sammantaget går utvecklingen ändå åt rätt håll. Enträget arbete hos lärare, rektorer och politiker ger resultat.