Idag är det Bilens dag.
Dagen instiftades för tio år sedan av bland annat Motorbranschens Riksförbund (MRF) för att uppmärksamma bilens betydelse för människan och samhället. Och det är en sak som verkligen bör manifesteras.
För många är bilen en viktig frihetssymbol. Göran Persson (socialdemokratisk statsminister 1996-2006) brukar vältaligt beskriva vilken betydelse som bilen fick för vanligt folk när han växte upp i Södermanland på 1950- och 1960-talen.
Den skapade nya möjligheter för arbetarfamiljen i Vingåker. Den kunde snabbt och enkelt ta sig till Katrineholm, Örebro och andra metropoler i Mellansverige.
WC, TV och PV representerade tillsammans det nya och framåtskridande i dåtidens samhälle.
Även i dagens samhälle spelar bilen stor roll. Enligt en undersökning från MRF anser sig en klar majoritet av svenskarna, 64 procent, vara helt eller delvis beroende av bilen för att få vardagen att fungera.
Mest beroende av bilen är boende i Norrland, de som bor utanför storstäderna och barnfamiljer.
Det är en signal till alla beslutsfattare.
Givetvis är det en riktig ambition att minska alla miljöskadliga utsläpp. Men det är ingen klok strategi att attackera bilismen som företeelse, som ibland skedde när Karolina Skog (MP) var miljöminister.
Inriktningen måste istället vara att ställa om så att fler bilar drivs av förnybara drivmedel och elektricitet – inte slå undan benen för människors möjligheter att transportera sig med bil.
Glädjande nog sker nu också en uppgång av elhybrider, laddhybrider och elbilar.
"Över 54 procent av Hyundais försäljning under mars utgjordes av renodlade elbilar och laddhybrider,", skriver den koreanska biljätten i ett pressmeddelande.
Volvo rapporterar att 34 procent av försäljningen under första halvåret bestod av laddhybrider.
För politiker i stat och kommuner gäller det nu bara att blåsa på utvecklingen.
Ett steg i rätt riktning är Trafikverkets satsning på snabbladdare i vissa glesbygdsområden – bland annat längs E10 i Norrbotten. Överkalix, Lansjärv, Hakkas, Gällivare, Skaulo, Kiruna, Nikkaluokta eller Puoltikasvaara, Stenbacken, Abisko och Riksgränsen ska bli laddpunkter längs vägen, vilket gör elbilen kan bli ett alternativ för fler även i norr.
Det behövs mer av samma vara. En politik, som bygger på att stimulera och underlätta för människor att använda mer miljövänliga fordon, är bättre än restriktioner och skattehöjningar som uppfattas som angrepp på vanligt folks vardag, frihet och mobilitet.
Morötter är helt enkelt bättre än piska för den som vill vinna folklig acceptans för teknikskiftet.