En stoppbock i Umeå?

De borgerliga valarbetarna i Norrbotten vrider sig som masken på kroken när Norrbotniabanan kommer på tal.Gång på gång repeterar de sin väl inövade valretorik om att deras regering bara säger samma sak som Mona Sahlin (S) och de rödgröna. Men det är inte sant.

”Norrbotniabanan är viktig för samhällsutvecklingen i övre Norrland. Den är till nytta för både gods- och persontrafiken”, betonar Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.

”Norrbotniabanan är viktig för samhällsutvecklingen i övre Norrland. Den är till nytta för både gods- och persontrafiken”, betonar Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.

Foto: Pär Bäckström

Ledare2010-09-10 08:26
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
I ett pressmeddelande 12 augusti tydliggör Mona Sahlin sin och de rödgrönas inställning till Norrbotniabanan. Här följer pressmeddelandet i sin helhet:
"Maud Olofsson hävdar i dag i en intervju i Västerbottens Folkblad att Socialdemokraterna säger samma sak som regeringen om Norrbotniabanan. Mona Sahlin avvisar nu bestämt Maud Olofssons påstående.
- En rödgrön regering är en förutsättning för att Norrbotniabanan ska bli av. Vi rödgröna har avsatt tio miljarder kronor i vår fullt finansierade åtgärdsplan för en första etapp av Norrbotniabanan. Med en rödgrön regering kommer banan att byggstartas redan under nästa mandatperiod, slår Mona Sahlin fast.
- Det speciella med Norrbotniabanan är att en betydande del av nyttan tillfaller ett litet antal stora bolag. Det gör det rimligt att låta dessa bolag vara med och ta en mindre del av finansieringen av banan. Det kan till exempel ske genom att man tar ut en något högre banavgift, fortsätter Mona Sahlin.
- Maud Olofsson lägger medvetet ut dimridåer om regeringens svek mot Norrbotten och Västerbotten. Verkligheten är att det inte står ett kommatecken om Norrbotniabanan i regeringens plan för investeringar i transportsystemet fram till år 2021. Eftersom det inte finns några statliga pengar avsatta bygger regeringens politik på att näringslivet och kommunerna i Norrbotten ensamt finansierar banan, vilket ju är helt orealistiskt, avslutar Mona Sahlin."

Sammanfattningsvis:
1. Mona Sahlin kräver inte att norrländskt näringsliv ska betala själva investeringen. Däremot säger hon att de företag som så småningom trafikerar banan ska betala banavgifter - precis som sker på alla andra järnvägssträckor.
2. De rödgröna har - till skillnad från regeringspartierna - avsatt 10 miljarder kr till bygget av första etappen.
3. Banan börjar byggas nästa mandatperiod, om de rödgröna får makten. Något liknande besked har inte givits av den borgerliga alliansen.
4. Norrbotniabanan ingår i de rödgröna partiernas gemensamma infrastrukturplan. Norrbotniabanan ingår dock inte regeringens plan fram till år 2021.

Framtiden för Norrbotniabanan är i allra högsta grad en valfråga.
Om det blir fortsatt borgerligt styre kommer det att stå en stoppbock i Umeå under många år framöver.