Förra året sänkte regeringen och Sverigedemokraterna reduktionsplikten i syfte att sänka bensinpriset. Med öppna ögon valde de att gå emot det klimatmålet att minska trafikens utsläpp.
Förutom att det driver på jordens uppvärmning och undergång så riskerar det Sverige böter för att vi bryter mot EU:s klimatmål. Ett dyrt vallöfte och ett högt pris för att hålla Jimmie Åkesson på gott humör.
I veckan meddelade Tidöpartierna att reduktionsplikten höjs i strid med tidigare löften, men också att bensinskatten sänks som kompensation. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar förslaget för en ”gyllene lösning.”
Särskilt gyllene skulle jag inte kalla en skattesänkning som kostar statskassan 3,5 miljarder. Jag kallar det slöseri. Skolan, pensionerna, sjukvården … Det finns många mer angelägna ställen att lägga pengar på.
Gör den klimatet bättre då? Ja, det vet vi ju inte än. Det är bara en lite tillbakagång, men Daniel Helldén (MP) kommenterar förslaget med att det är vilseledande.
Han menar att förra årets beslut var att chockhöja utsläppen med 50 miljoner ton fram till 2030 och att de nu pratar om en minskning om två miljoner ton.
Hur man än räknar så är Tidösamarbetet dyrt för både skattebetalarna och de som ska ärva jorden av oss.