Bra rutet, Karlsson!
Det saknas stöd för Norrbotniabanan bland de tongivande politikerna i den borgerliga alliansen.
Mattias Karlsson (M).
Foto: Kurt Engström
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
"Största möjliga tystnad" är ett motto som även präglat de borgerliga riksdagsledamöterna från Norrbotten under den här mandatperioden.
Bygget av en ny kustjärnväg, Norrbotniabanan, har sjunkit längre och längre ned på regeringens trafikpolitiska dagordning, utan större protester från Krister Hammarbergh (M) och Stefan Tornberg (C).
Men nu finns det åtminstone en ledande M-politiker i Norrbotten som tar bladet från munnen och ryter till. I tisdagens NSD sågar Mattias Karlsson, gruppledare för Moderaterna i Luleås kommunfullmäktige, den egna regeringens passivitet.
"Jag är mycket förvånad över att den inte kommit fram till ett beslut", säger Karlsson bland annat.
Tack för detta klarspråk, Mattias Karlsson! Men tyvärr kommer det för sent för att få någon betydelse den här mandatperioden
Regeringens ointresse för Norrbotniabanan är inte heller förvånande. Redan före valet 2006 stod det klart att den blivande regeringschefen Fredrik Reinfeldt (M) hade andra prioriteringar än Norrbotniabanan.
"Det är övermaga att lova spaden i jorden 2010", sa Reinfeldt i NSD 1 september 2006.
Samma budskap fanns även i Moderaternas, Folkpartiets och Kristdemokraternas riksdagsmotioner om trafikpolitiken 2004/2005.
"Norrbotniabanan bör utgå ur investeringsplanerna för 2004-2015", skrev Folkpartiet i en riksdagsmotion 5 oktober 2004.
"Det tydligaste exemplet på hur samhällsekonomiska överväganden åsidosatts är hanteringen av Norrbotniabanan", påstod Kristdemokraterna i sin riksdagsmotion 5 oktober 2004, trots att Banverket samma år gjort en studie som visade att Norrbotniabanan visst är samhällsekonomiskt lönsam.
I Moderaternas stora partimotion 3 oktober 2005 tog Fredrik Reinfeldt med fl era fram den stora motorsågen:
"Regeringen hushåller inte med skattepengarna ... Det senaste exemplet är Norrbotniabanan som prioriteras när det finns mer angelägna projekt att satsa resurser på."
Mot den bakgrunden är det alltså inte ett dugg konstigt att den borgerliga regeringen har behandlat Norrbotniabanan som något som katten släpat in.
Det har aldrig funnits stöd för projektet bland de tongivande politikerna i alliansen.