Besvikelse i Norrbotten
Riksdagsledamoten Krister Hammarbergh (m), Luleå, gör tappra försök att försvara innehållet i regeringens infrastrukturproposition. Men länets kommunalråd är inte imponerade.
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Karl Petersen, Luleå, är med rätta besviken för att Luleå inte pekas ut som en strategisk hamn.
Jerry Johansson, Arvidsjaur, tycker det är "enormt dåligt" att Arvidsjaur förlorar sin ställning som nationellt strategisk flygplats.
Peter Roslund, Piteå, konstaterar att propositionen är "ett steg bakåt" för Norrbotniabanan.
Men det är fler än kommunföreträdarna som borde vara upprörda. Flygplatsen i Arvidsjaur, hamnen i Luleå och Norrbotniabanan är inga regionalpolitiska projekt.
Det handlar i samtliga fall om verksamheter som är av stor betydelse för näringsliv och tillväxt.
Flygplatsen i Arvidsjaur spelar en avgörande roll för biltestverksamheten i inlandet. Hamnen i Luleå betyder massor för den tunga och exportinriktade industrin. Satsningen på Norrbotniabanan kan bidra till att stärka konkurrenskraften hos Billerud, Kappa, SCA och andra basindustrier längs Norrlandskusten.
"Norrbotten trotsar mörkret", skrev DN:s ekonomibilaga 30 augusti i år. Tidningen skrev att "ekonomin blomstrar i midnattsolens land", trots den annalkande lågkonjunkturen.
Men den utvecklingen är inte given för all framtid.
Om Norrbotten ska kunna fortsätta att utvecklas åt rätt håll och generera vinster till det svenska folkhushållet så krävs det ordentliga satsningar på infrastrukturen i regionen. Dagens misch-masch håller inte.