Även TCO är djupt kritiskt

Ledare2009-11-30 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Det är inte bara den rödgröna oppositionen som är kritisk mot hur näringsminister Maud Olofsson och regeringen skött krisen i bilindustrin.
"I våras träffade jag några ansvariga tyska politiker som var mäkta förvånade över hur lättvindigt den svenska regeringen såg på bilindustrins framtid i Sverige. Vi borde ha varit många fler som förvånades och ställt krav på en aktiv industripolitik", skriver Roger Mörtvik, samhällspolitisk chef på partipolitiskt obundna TCO , på bloggen www.utredarna.nu.

Så är det. Andra länder har varit betydligt mer engagerade för att rädda sin fordonsindustri. Till exempel har länder som Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike infört skrotpremier med goda resultat.
Satsningen har fått fart på nybilsförsäljningen, men även gynnat trafiksäkerheten och miljön. Äldre, utslitna bilar har ersatts med miljövänligare och trafiksäkrare modeller.

I Sverige har dock regeringen suttit med armarna i kors och hoppats på någon sorts marknadens självläkande krafter.
"Regeringen och en del andra har hanterat bilindustrin som att den är som vilken näringsgren som helst - som vi kan ha kvar eller mista. Detta är en flagrant felbedömning", framhåller Mörtvik.

Siffrorna talar för sig själva. Direkt och indirekt berörs uppemot 140 000 anställda. Fordonsindustrins exportvärde är cirka 168 miljarder kronor.
Runt Volvo och Saab finns massor av underleverantörer och mindre företag. Neddragningarna slår mot många orter i vårt avlånga land, till exempel berörs Gestamp Hardtech, Ferruform, SSAB i Luleå och gruvorna i Malmfälten.
Därför kan en ansvarskännande regering inte bara säga att "det där får marknadskrafterna fixa bäst de kan". Det är intresse för hela Sverige att trygga bilindustrins framtid.