Alltför tunn kontext
UTSTÄLLNINGPräst & kvinnaNorrbottens museum, Luleå
Foto:
Orden har tagits om intäkt för att kvinnan inte ska ha någon predikande roll - alldeles oavsett av vilken historisk kontext som Paulus skrev utifrån.
Kvinnorna skulle beredas plats på andra sätt i kyrkan var uppfattningen hos många teologer.
Och det skulle dröja ända till slutet 50-talet innan kyrkan tänkte om och tillät kvinnor att prästvigas.
Men vägen dit, och kampen för kvinnornas rättigheter inom kyrkan har varit hård och långdragen. Och kampen om de teologiska positionerna pågår fortfarande, även om det inte är lika synligt idag.
I utställningen Präst & kvinna får man möta ett antal kvinnor från olika generationer och från norr till söder som valt prästyrket; Tuulikki Koivunen Bylund, Astrid Andersson Wretmark, Elisabeth Djurle Ohlander, Anna Cöster, Anna Kuoksu, Christina Odenberg och Birgitta Winberg. Men här finns också små A4-ark med korta presentationer av kvinnor som prästvigts från Norrbotten.
Man får möta de sju kvinnorna i små stationer med bild, text och ljud som berättar lite om dem som människor och deras väg in i prästyrket. Här finns pionjärerna. De som stod i första ledet och påbörjade sin utbildning 1958 och prästvigdes 1960, 42 år efter att den första kvinnan prästvigdes i Schweiz.
Här finns också de som prästvigts femtio år senare och möter en annan verklighet - där kyrkan skiftat fot och i klartext säger att man inte får prästvigas om man är emot kvinnliga präster.
Man förstår att dessa generationers perspektiv skiljer sig åt. De yngre prästerna tycker kanske att det går för sakta framåt, medan de som var med på femtiotalet tycker att det hänt oerhört mycket över dessa år och att de yngre är aningen historielösa.
Det är också i det historiska perspektivet som utställningen är intressant, även om kontexten kan bli lite väl summarisk då det mesta presenteras i form av korta texter och små listor med historiska hållpunkter.
Samtidigt saknas nutidens frågor. Visst nämns kyrkans ambivalens när det gäller homosexuellas rätt att viga sig i kyrkan, men det faktum att "kvinnoprästfrågan" trots allt inte är helt död går utställningen i stort förbi. Den finns där och skvalpar som halvsurt bakvatten som inte riktigt vill sköljas bort och fortfarande odlas en negativ syn på kvinnopräster i vissa, djupt konservativa kretsar i kyrkan.
Men tack vare de kvinnliga pionjärer som gick spetsen för en förändring har de konservativa elementen i kyrkan marginaliserats och fått se sina idéer avfärdas med tiden i en kyrka som i ett internationellt perspektiv är både tolerant och vittomfamnande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!