Målningarna är färgglada, men själv känner sig tonåriga Lilian grå och genomskinlig, trots att hon är utvald som skolans Lucia. Hennes vardag är grå för mamman har alkoholproblem som hon döljer bakom en dålig mage eller migrän. Där tar också genomskinligheten slut, för Lilian döljer också mammans frånvaro bakom de påhittade hälsoproblemen.
Det är Lina Stoltz ungdomsroman som hon själv förvandlat till ett teaterstycke för en ung publik och som Tornedalsteatern satt upp och nu turnerar med.
Dold alkoholism finns mitt ibland oss. Det gäller att hålla upp en felfri fasad och inte erkänna några brister. Möjligen kan andra ”vanliga” sjukdomar gå an, men inte alkoholism. För barn och ungdomar, i oskuldens ålder, är det speciellt svårt att klara dubbelspelet.
Lina Stoltz använder just Lucia för att ställa det på sin spets. En stolt dag för en ung flicka med ljus i håret, men vad blir det av det när mamma inte kan komma och se Luciatåget. Hon har ju migrän eller kanske är det denna dag magsmärtor.
Pjäsens budskap är att det inte är någon lösning att dölja alkoholismen. Det är en annan, vuxen kvinna som får den olyckliga Lilian att inse det. Den kvinnan har en far som också är alkoholist.
Så ljuset kommer till sist också för den grå och genomskinliga Lilian. En stor, fin ljuskrona med levande ljus och så det röda sidenbandet runt magen. En stolt Lucia.
Kanske inser också den alkoholiserade mamman att det där med att dölja alkoholismen inte är någon lösning, men det erkännandet brukar sitta långt inne. I slutet av pjäsen står de alla där med tända ljus, liksom en ny tid av upplysning.
Tornedalsteatern har ingen professionell ensemble, men regissören Carina Henriksson får ut så mycket av dessa unga och vuxna förmågor som bara ägnar sin fritid åt skådespel.
Sara Strand gör huvudrollen som Lilian och det gör hon så bra, smälter in i rollen, är trovärdig som den unga ömsom olyckliga och ömsom aggressiva flickan. Där har Tornedalsteatern en av många talanger.
Sedan alla de andra och tillsammans gör de en pjäs som är värd att ses inte bara av en ung publik.
Välspelat om dold alkoholism
Sanne Kangas och Sara Strand spelar kompisarna i ”I morgon är allt som vanligt”.
Foto: Jan Bergsten
TEATER
I morgon är allt som vanligt
Manus: Lina Stoltz
Översättning till meänkieli: Bengt Pohjanen
Regi/scenografi/rekvisita/kostym: Carina Henriksson
Medverkande: Sara Strand, Sari Oja, Allan Fjällblad, Helen Kero, Sanne Kangas, Per Hieta Nyberg
Urpremiär Ebeneser Luleå lördag den 28 november
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!