LKAB-tidfusket blev pjäs om arbetets mening

Victor Nyström skrev manus till pjässen om tidfusket på  LKAB.

Victor Nyström skrev manus till pjässen om tidfusket på LKAB.

Foto: Kurt Engström

teater2015-02-22 19:19

De 25 anställda som fuskade med tidrapporterna vid LKAB i Kiruna och fick lämna företaget. Det är utgångspunkten för teaterföreställningen Det heliga jobbet som i lördags hade premiär i radioteatern, producerad i Luleå.

Manus skrevs av den alltför tidigt bortgångne skådespelaren Victor Nyström, som gick ut teaterhögskolan i Luleå 2012. Det är bara att konstatera att dramakonsten förlorade en stor talang med hans alltför korta levnadsbana.

Det är efterlängtat experimentellt och okonventionellt som Nyström gett sig på denna aktuella händelse och förvandlat den till teater om meningen med arbetet. Vi får vara med om arbetet med uppsättningen, de första scenerna om hur fusket avslöjas och sedan utmynnar i filosofiska resonemang om arbetets mening. Skådespelarna stiger ur sina roller och behåller sina egna namn och, som det förefaller, också framför sina egna åsikter.

När det handlar om arbete är det så mycket det handlar om, allt från det meningsfulla och meningslösa arbetet till arbetet som försörjning och om vi egentligen behöver skapa jobb, arbeta så mycket nu när all produktion är så effektiv. Men det är ju detta med tillväxten.

Och vad är arbete, är det bara det manliga. Varför inte skildra sjuksköterskornas arbete. Är deras arbete inte riktigt. Och varför har vi en arbetarrörelse som bara består av män? Kapitalet som räddningen i krisen.

Hela tiden ifrågasätts pjäsen av den lilla grupp arbetar med den i ett intressant dubbelspel som det gäller att vaket följa med i. Det är ett välkommet ifrågasättande arbetet som något heligt.

Förutom ett styvt manus av Victor Nyström sätter regissören Anna Azcárate fart på spelet. Snabba scenförflyttningar och tempoväxlingar, ingen norrbottnisk melankoli här inte. Båda deltar också som skådespelare och kompletteras av MaxidaMärak och Kjell Eriksson, som smälter väl in i sina roller när de inte spelar sig själva under egna namn. Båda har utpräglade röster som passar för radioteater.

För den som missade sändningen går det utmärkt att lyssna på pjäsen i efterhand på SR play. Det är 29 välanvända minuter.

TEATER

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!