Feel-good-sagan "Dancing queens" handlar om Dylan som fÄr jobb pÄ en dragshow-klubb och klÀr ut sig till en kille, som upptrÀder i kvinnoklÀder.
Precis som i sina tvĂ„ senaste filmer, "En underbar jĂ€vla jul" och "Vilken jĂ€vla cirkus", har regissören Helena Bergström fortsatt att utforska normer och kön â med humor och spektakulĂ€ra miljöer.
ââVi har sĂ„ vattentĂ€ta skott i vĂ„rt samhĂ€lle, men i grunden Ă€r vi ju alla mĂ€nniskor. Jag har alltid varit fascinerad av dragshow-vĂ€rlden just för att den leker med och luckrar upp kön. DĂ„ eggades jag av den hĂ€r storyn, det Ă€r som "Victor/Victoria" och "Trettondagsafton", som jag har spelat, sĂ€ger Helena Bergström i ett Zoom-fönster.
"Ett stort ansvar"
I ett annat Zoom-fönster sitter dottern Molly Nutley, som spelar Dylan, en ung tjej med drömmar om att bli dansare.
ââMan fĂ„r följa med Dylan in i den hĂ€r vĂ€rlden. Och precis som hon sĂ„ har jag lĂ€rt mig lĂ€ngs vĂ€gen. Vi har haft folk frĂ„n drag-kulturen med i vartenda steg, frĂ„n dansen till smink och klĂ€der. Det Ă€r ett otroligt ansvar att ta sig an det hĂ€r Ă€mnet eftersom det i grund och botten handlar om en kamp, sĂ€ger Molly Nutley.
Att utforska sin inre man har varit spÀnnande, tycker hon.
ââJag har anvĂ€nt mig av klichĂ©erna av vad en kille Ă€r. Men jag har vĂ€ldigt mycket man i mig ocksĂ„, det Ă€r ganska flytande.
TT: PÄ vilket sÀtt mÀrks det?
ââTill exempel i danstrĂ€ningen skulle man hitta det feminina i sig och det tyckte jag var det svĂ„raste. Det har mycket med sjĂ€lvförtroende att göra, att vara hundra procent feminin eller hundra procent maskulin. Jag kĂ€nde att jag Ă€r en mix av bĂ„da, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââNĂ€r jag skulle spela kille sĂ„ var det kul att fĂ„ ha det dĂ€r supersjĂ€lvförtroendet som jag har sett hos mĂ„nga manliga kollegor. De sĂ€ger vad de sĂ€ger, liksom "ta det eller slipp". Medan jag som kvinna ofta kĂ€nner att jag mĂ„ste ursĂ€kta mina Ă„sikter. Det har jag tagit med mig frĂ„n det hĂ€r: "men gud, Molly, varför ska du hĂ„lla pĂ„ och ursĂ€kta dig sĂ„ mycket?".
Ensemble utan grÀnser
Helena Bergström plockar upp tankebanan och lÀgger till att det har varit befriande att arbeta i en miljö och i en ensemble dÀr grÀnserna har varit "lite utsuddade".
ââJag som har varit sĂ„ engagerad i metoo, och fortfarande Ă€r, mĂ„ste Ă€ndĂ„ förhĂ„lla mig till att vara en "kvinnlig regissör". Men under den hĂ€r inspelningen sĂ„ fanns inte kön. Man behövde aldrig tĂ€nka pĂ„ vem som var kille eller tjej, vi var bara mĂ€nniskor som ville berĂ€tta en historia.
Helena Bergström tycker att metoo visade vilket enormt behov det fanns av att prata om de hÀr Àmnena. Men att det, precis nÀr det hÀnde, kÀndes som att öppna Pandoras ask.
ââDet var lite out of control. En stor frigörelse men ocksĂ„ sĂ„ omtumlande. Jag var ju nĂ€ra vĂ€n med Benny Fredriksson till exempel (Kulturhuset Stadsteaterns före detta vd, reds anm). Allt var vĂ€ldigt rörigt, sĂ€ger hon.
Att börja jobba med frÄgorna i form av förestÀllningen "No more fucks to give" med Mia SkÀringer, blev ett sÀtt att hantera situationen.
ââDet var skönt att fĂ„ ett kreativt utlopp. Den resan visade tydligt att det finns ett sĂ„dant enormt behov av att vĂ€dra de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger Helena Bergström.
Tryggt med familjen
Att arbeta ihop med dottern Molly igen beskriver hon som en stor trygghet och en helt naturlig sak att göra efter alla Är av jobb med maken Colin Nutley.
ââDet Ă€r inte konstigt för mig att skilja pĂ„ yrkesperson och privatperson. Och nĂ€r jag jobbar med henne vet jag hur lĂ„ngt jag kan driva spelet, för jag kĂ€nner igen mig i det, sĂ€ger hon och ler.
För Molly Nutleys del kÀnns det som att jobba med vilken regissör som helst, Àven om det Àr "superlyxigt" att kunna prata eventuella problem med sin mamma pÄ lunchen.
ââSedan har jag mina inre spöken: "tĂ€nk om folk tror att jag inte jobbar lika hĂ„rt eller inte förtjĂ€nar att vara med hĂ€r". Men jag har landat i att om jag fĂ„r ett erbjudande om att jobba med min mamma sĂ„ kommer jag inte att tacka nej till det. Jag Ă€lskar att jobba med henne.